Annons

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan Vardo: Jimmy Renlund, Andreas Nordgren och John Hjalmarsson

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

2019-05-16 16:22

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

När Andreas Nordgren och John Hjalmarsson bestämde sig för att starta ett företag ihop var siktet redan från början inställt på att skapa en produkt med anknytning till Norrland. Över en hamburgare på en snabbmatsrestaurang föll så småningom valet på att sälja klockor, och hösten 2017 öppnade duon nätbutiken Vardowatch.se.

"Har alltid legat varmt om hjärtat"

I den kan man beställa klockan Vardo i modell Abisko, som är företagets första produkt. Den ges ut i en utgåva av 200 exemplar.

- Norrland har alltid legat varmt om hjärtat med sin storslagna natur och att kunna infoga det i en egen produkt känns helt rätt. Sen är vi nog rätt patriotiska här uppe, säger Andreas Nordgren till Ehandel.se.

Hur kom det sig att ni landade i att sälja just klockor?

- Klockor har sedan några år fått lite av en renässans, för egen del har jag sedan cirka tio år haft ett mycket stort intresse i armbandsur. När John nämnde idén; "vad tror du om att starta ett klockmärke?" så var det inte helt taget ur luften.

När den nya nätbutiken först lanserades var försäljningen enligt Andreas Nordgren relativt hög. Sedan dess har företaget haft ett jämnt flöde av kunder från hela landet.

Det finns en hel del andra aktörer som säljer klockor på nätet, hur ser ni på konkurrensen?

Annons
Annons
- Det som särskiljer oss från övriga klockmärken är vårt fokus på Norrland, oss veterligen finns inget klockföretag som implementerat Norrland i sin produkt.

Ny delägare ska öka försäljningen

Nyligen tog Vardo in en ny delägare i form av Jimmy Renlund, som driver e-handelsföretaget SON (Style of Norrland). Med honom med i gänget är tanken bland annat att marknadsföringen - och därmed försäljningen - ska nå nya höjder.

- Jimmy har genom SON samma koncept med norrbottnisk inspiration i produktlinjen, vilket också är det som förde oss samman.

Vad har ni annars för planer framåt?

- Vi har planer på att ta fram nya modeller enligt samma koncept som tidigare, det vill säga med fokus på Norrland. Tanken är att vardera modell döps till ort i den norrbottniska regionen. Varje modell graveras med vår logotyp föreställande lapporten.

Även om konceptet sakta men säkert har nått ut till hela landet, så är de flesta av Vardos kunder fortfarande från Norrland. Tanken är att företaget framöver ska bredda sin marknad. Som en del i det arbetet har Vardo nu lanserat en engelsk version av sin hemsida.

- Vi vet att de norra delarna av Sverige är populära och lite mystiska i resten av Europa och därför tror vi att vi kan bli attraktiva för kunder även där, avslutar Andreas Nordgren.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta