Annons

Deras skräpfria e-handelspaket kan vinna tungt miljöpris RePacks grundare Juha Mäkelä, Jonne Hellgren och Petri Piirainen

Deras skräpfria e-handelspaket kan vinna tungt miljöpris

2018-07-19 09:30

Har tagit sina hållbara paket till tio länder.

E-handeln har genom åren prisats av både företagare och konsumenter, men att handla på nätet har en baksida. Nämligen att det är tveksamt hur hållbart det blir med alla paket som fraktas - och för den delen ofta returneras - i både kartonger och emballage.

LÄS ÄVEN: Svenska e-handlare pekas ut som klimatsyndare

Kan användas 20 gånger 

Men det saknas knappast initiativ för att göra e-handeln mer hållbar. Redan för ett par år sedan kunde vi till exempel berätta om finska RePack, som hade lanserat en ny sorts återanvändbara e-handelsförpackningar.

LÄS ÄVEN: Så ska RePack rensa ut onödigt skräp från e-handeln

Annons
Annons

RePacks paket går efter användning att vika ihop för att sedan skicka tillbaka till avsändaren via vanlig post. Förpackningarna kan på så sätt användas omkring 20 gånger, vilket enligt RePack ska minska koldioxidutsläppen med 80 procent.

Kan vinna halv miljon euro

I dag ska RePacks förpackningar användas av 40 nätbutiker i tio länder, och bolagets grundare - som har en bakgrund på finska posten - har belönats med ett antal priser för sin produkt. Nu har RePack valts ut som en av 25 finalister i tävlingen Postcode Lottery Green Challenge, som syftar till att uppmärksamma hållbart entreprenörskap. Totalt ska 845 bolag från hela världen ha varit med och tävlat.

Hur det går för RePack i tävlingen avgörs i september i samband med en ceremoni i Amsterdam, men redan i mitten av augusti kommer fem slutliga finalister att väljas ut. Det företag som tar hem förstaplatsen får 500 000 euro, eller drygt 5 miljoner svenska kronor, som ska användas till vidareutveckling och expansion av den vinnande tjänsten.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta