Designat postemballage kan ge ökad försäljning

Utsidan spelar roll. I alla fall verkar så vara fallet om man är e-handlare. En ny undersökning visar att e-handlare som överger det anonyma postemballaget, och istället skickar produkter i designat och företagsspecifikt emballage, kan öka intresset för sitt varumärke med 30 procent.

Enligt en ny undersökning framtagen av företaget Dotcom Distribution, ett distributions- och logistikföretag i USA, kan designat postemballage göra mer än bara förhöja kundernas köpupplevelse.

Produkter som skickas i ett snyggt emballage ger enligt undersökningen flera positiva effekter och genererar bland annat mätbart ökad försäljning.

Annons

Återförsäljare som valt att använda designat packmaterial har ökat intresset för sitt varumärke med 30 procent. Samtidigt säger 52 procent att det är troligare att de handlar igen från en leverantör som levererar i ett designat emballage.  

Undersökningen visar dessutom att designat postemballage är ett utmärkt sätt att skapa word-of-mouth-effekt. Nästan 40 procent av konsumenterna skulle dela en bild av en mottagen produkt i sociala medier om emballaget var snyggt, designat och företagsunikt.

Ökad exponering

Undersökningen slår även fast att konsumenterna associerar kvaliteten på produkten med kvaliteten på emballaget, och att företag som bedriver e-handel inte bör underskatta sitt packmaterial. Emballaget verkat helt enkelt ha ett värde långt utöver att bara skydda produkten under frakten.

– Det kan vara klokt att investera lite av sin marknad- och säljbudget på sina befintliga kunder. När kunden tar emot sin produkt har man ju kundens fulla uppmärksamhet och bara kreativiteten sätter gränser för vad man kan kommunicera, säger Helene Andersen på företaget BOXCOM.

En snygg låda används också ofta igen och ökar därmed företagets exponering. Nio av tio konsumenter har återanvänt ett designat emballage efter köpet. 35 procent säger också att  de upptäckt en ny leverantör efter att ha sett någon bära på ett designat paket.

– Känns även kul att få det vi visste bekräftat. Att om man satsar på ett snyggt och företagsspecifikt postemballage så får man tillbaka investeringen direkt via ökad försäljning och kundlojalitet, det är en guldgruva, säger Helene Andersen.

Källa: Press

Annons
Annons