Designbutik rullar ut röda mattan för egna varumärket

Nätbutiken DesignOnline lanserar det nya varumärket Nordic Nest. Först ut är mattor och ytterligare produkter är på gång.

DesignOnline, som under 2015 satsar på en fortsatt internationell expansion, lanserar sitt egna varumärke Nordic Nest. Den första produktlinjen består av en serie mattor i flera färger och mönster och är framtagna inhouse.

Fler produkter inom varumärket kommer att lanseras successivt och i framtiden planeras även samarbeten med externa formgivare.

Annons

– Vår design är här och nu, tidlös och nutida men med Skandinaviens långa hantverkstradition ständigt närvarande. Det klassiska och grafiska uttrycket finns alltid som en grund men självklart med en liten flirt med rådande trender, säger Matilda Kvarmo, AD och en av formgivarna bakom varumärket Nordic Nest.

Mer produkt, bättre marginaler

Företag som satsar på egna varumärken, både on- och offline, blir allt fler. Under det senaste året har vi bland annat sett hur de svenska e-handlarna Outnorth och Bangerhead lanserat produker under eget varumärke.

Ofta handlar det om att kunna erbjuda sina kunder mer produkt för pengarna, samtidigt som företagen själva kan förbättra sina marginaler.

– Våra kunder har länge efterfrågat att vi tar fram en egen produktlinje. Nordic Nest är ett steg i riktningen att uppfylla våra kunders önskemål om god svensk design av hög kvalitet, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Annons