Intervju: Designern Helena Lumijärvi: ”Det fanns verkligen en ledig stol här”

Efter att ha varit i textilbranschen i hela sitt arbetsliv tog Helena Lumijärvi steget till den egna e-handeln Flora Manufaktur där hon säljer egendesignade arbetskläder för kvinnor.

Det var när Helena Lumijärvi själv flyttade till hus och fick en trädgård som det gick upp för henne hur dåligt utbudet av arbetskläder för kvinnor var. Med en lång bakgrund inom textil och mode var steget till att börja designa egna arbetskläder inte så stort för henne, och efterfrågan har visat sig vara stor. Hon har särskilt satsat på det feminina och till exempel gjort en arbetsbyxa i stretchtyg.

- Det ger en helt annan komfort, så då behöver de inte vara baggy. Man kan jobba fritt och samtidigt känna sig snygg i sina kläder. Det har verkligen tagits väl emot, säger hon, och tillägger:

Annons

- Där fanns verkligen en stol ledig. Det finns många som säljer kläder för kvinnor men just arbetskläder är det väldigt dåligt med.

Men det finns ju andra sajter som säljer arbetskläder?

- Ja, fast då tar de ofta en killbyxa och gör den rosa. Jag antar att det har blivit lite bättre, men det är fortfarande svårt att hitta feminina kläder. Jag har träffat fackfolk som säger att de får ha killkläder på sig när de arbetar. De byxor som säljs är väldigt maskulina.

Från början var Flora Manufakturs målgrupp kvinnor som arbetade hemma i trädgården. Men så småningom utvidgades kundunderlaget från amatörer till professionella trädgårdsmästare, samt till snickare, målare och personer som arbetar inom barnomsorgen. Hon säljer både till privatpersoner och till företag.

- Jag gör till exempel byxor och förkläden som passar bra om man sitter i sandlådan hela dagarna.

Säljer ni någonting för män?

- Nej, bara kvinnor. I alla fall nu i det första skedet. Det händer att det kommer förfrågningar från män så man ska inte säga inte. Men det finns redan så mycket för män, säger Helena Lumijärvi.

Utöver e-handeln säljer Helena Lumijärvi sina arbetskläder via återförsäljare och på mässor. I dag uppskattar hon att e-handeln, mässorna, försäljningen via återförsäljare och försäljningen till företag står för ungefär en fjärdedel vardera. Men Flora Manufaktur började som en webbhandel och det är på det området Helena Lumijärvi vill satsa.

Annons

- När jag tänker på vilken strategi jag ska ha så är det ju så att om man säljer själv får man mer i marginalpeng. Och det är ju en växande bransch med e-handel. Jag vill satsa på webben, vissa märken finns ju bara på webben.

Hon arbetar för närvarande halvtid med sin e-handel. Den andra halvan arbetar hon med att designa skidkläder för Intersport. Det jobbet har hon dock sagt upp dig från för att få mer tid för sitt företag. All design är som sagt hennes egen, men produktionen görs i Kina.

- Jag håller i hela kedjan från design till försäljning. Men jag hoppas att när företaget blivit lite större att jag kan förstärka och få lite hjälp framför allt inom försäljningen. Jag är mer en kreatör.


En arbetskjol från Flora Manufaktur

Hur kommer du på vad du ska ta fram?

- Eftersom jag utgick från ett eget behov så handlar det ju mycket om egen erfarenhet. Men efterhand har det kommit idéer från kunderna också. De har ofta bra idéer, säger Helena Lumijärvi, och berättar om en kvinna som efterlyste en väst, och sedan köpte en när den väl fanns tillgänglig.

En lång arbetsbyxa är det plagg som Helena Lumijärvi säljer allra mest av, men även snickarbyxorna ska ha blivit populära.

Det verkar ju finnas en stor efterfrågan på just feminina arbetskläder?

- Ja, fast det är inte gullgull på det viset. Att det är denim gör att det blir lite tuffare. Men man märker verkligen att det finns ett behov, särskilt när man är på mässor. Kvinnor kommer fram och säger; "Äntligen finns det någon som gör kläder för oss!"

Annons