Annons

Designonline når 320 miljoner - firar med att byta namn VD Bank Bergström på Designonlines lager i Kalmar

Designonline når 320 miljoner - firar med att byta namn

2019-05-15 07:46

Går live i dag.

"Ett väldigt stort ögonblick i bolagets historia och sannolikt den största händelsen sen vi grundade företaget 2003".

Så beskriver Designonlines vd Bank Bergström det skifte som e-handlaren befinner sig i just nu. Under våren har företaget arbetat med att lägga om sina tio sajter till nya domäner, och i dag är den svenska sajten den sista att gå över till ett nytt namn och en ny domän.

"Slår två flugor i en smäll"

Från och med i dag heter Designonline istället Nordic Nest.

- Vi har ju även haft två varumärken under åren, Designonline och Scandinavian Design Center. Så med namnbytet slår vi två flugor i en smäll, dels får vi ett namn på alla våra sajter, vilket såklart underlättar det praktiska arbetet. Men ännu viktigare är att vi får ett namn som mer ligger i linje med den aktör som vi vill vara för kunden. Någon som hjälper kunden att skapa ett hem som de älskar. Mer än bara designföremål till rätt pris, säger Bank Bergström till Ehandel.se.

Varför valde ni just det namnet?

- Nordic Nest har vi haft med oss som namn de senaste fem åren, då som vårt varumärke för egna produkter, vi tycker att det passar mitt i prick för det vi vill bygga framåt. En aktör som utifrån den skandinaviska livsstilen och traditioner vill hjälpa människor att bygga sina hem, sina nest.

Växte med 50 procent

När 2018 var över kunde Designonline räkna ihop en omsättning på 320 miljoner kronor, vilket var en tillväxt på 50 procent jämfört med året före. Starten av 2019 uppges ha gått ännu bättre. Bolaget rapporterar en tillväxt på 70 procent för årets första kvartal.

Annons
Annons

Designonlines namnbyte är egentligen en del av ett större varumärkesarbete som företaget har sysselsatt sig med i flera års tid.

- Under de senaste åren har vi jobbat intensivt med att utveckla vårt erbjudande till kunden, vi har tagit många steg framåt för att bli en e-handlare som finns med i hela kundens köpresa. Med mer inspiration, tips och idéer innan köpet, en smidig köpupplevelse och sedan branschens bästa service efter köpet.

"Risker med namnbyte på kort sikt"

En annan nyhet är att Designonline nu inför 365 dagars öppet köp. Bolaget planerar dessutom att bli snabbare på att hantera reklamationer och returer.

- Kunden ska veta att man snabbt får hjälp om något med produkten man köpt inte är som förväntat, säger Bank Bergström.

Ser du några nackdelar med att byta namn på ett så pass etablerat bolag?

- På kort sikt finns det risker med ett namnbyte, men vi är helt övertygade om att det här är rätt beslut för oss långsiktigt. Det är det som är det fantastiska med den resa vi gör i bolaget, att vi vill och vågar ta beslut som är rätt i längden och inte jagar det som är bäst för stunden. Jag är övertygad om att ett framgångsrikt bolag byggs just på det sättet, att våga ta långsiktiga beslut och samtidigt jobba väldigt engagerat med att varje kund, här och nu, ska få den absolut bästa upplevelsen och servicen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta