Designonline når 320 miljoner – firar med att byta namn

Går live i dag.

"Ett väldigt stort ögonblick i bolagets historia och sannolikt den största händelsen sen vi grundade företaget 2003".

Så beskriver Designonlines vd Bank Bergström det skifte som e-handlaren befinner sig i just nu. Under våren har företaget arbetat med att lägga om sina tio sajter till nya domäner, och i dag är den svenska sajten den sista att gå över till ett nytt namn och en ny domän.

Annons

"Slår två flugor i en smäll"

Från och med i dag heter Designonline istället Nordic Nest.

- Vi har ju även haft två varumärken under åren, Designonline och Scandinavian Design Center. Så med namnbytet slår vi två flugor i en smäll, dels får vi ett namn på alla våra sajter, vilket såklart underlättar det praktiska arbetet. Men ännu viktigare är att vi får ett namn som mer ligger i linje med den aktör som vi vill vara för kunden. Någon som hjälper kunden att skapa ett hem som de älskar. Mer än bara designföremål till rätt pris, säger Bank Bergström till Ehandel.se.

Varför valde ni just det namnet?

- Nordic Nest har vi haft med oss som namn de senaste fem åren, då som vårt varumärke för egna produkter, vi tycker att det passar mitt i prick för det vi vill bygga framåt. En aktör som utifrån den skandinaviska livsstilen och traditioner vill hjälpa människor att bygga sina hem, sina nest.

Växte med 50 procent

När 2018 var över kunde Designonline räkna ihop en omsättning på 320 miljoner kronor, vilket var en tillväxt på 50 procent jämfört med året före. Starten av 2019 uppges ha gått ännu bättre. Bolaget rapporterar en tillväxt på 70 procent för årets första kvartal.

Designonlines namnbyte är egentligen en del av ett större varumärkesarbete som företaget har sysselsatt sig med i flera års tid.

- Under de senaste åren har vi jobbat intensivt med att utveckla vårt erbjudande till kunden, vi har tagit många steg framåt för att bli en e-handlare som finns med i hela kundens köpresa. Med mer inspiration, tips och idéer innan köpet, en smidig köpupplevelse och sedan branschens bästa service efter köpet.

"Risker med namnbyte på kort sikt"

En annan nyhet är att Designonline nu inför 365 dagars öppet köp. Bolaget planerar dessutom att bli snabbare på att hantera reklamationer och returer.

Annons

- Kunden ska veta att man snabbt får hjälp om något med produkten man köpt inte är som förväntat, säger Bank Bergström.

Ser du några nackdelar med att byta namn på ett så pass etablerat bolag?

- På kort sikt finns det risker med ett namnbyte, men vi är helt övertygade om att det här är rätt beslut för oss långsiktigt. Det är det som är det fantastiska med den resa vi gör i bolaget, att vi vill och vågar ta beslut som är rätt i längden och inte jagar det som är bäst för stunden. Jag är övertygad om att ett framgångsrikt bolag byggs just på det sättet, att våga ta långsiktiga beslut och samtidigt jobba väldigt engagerat med att varje kund, här och nu, ska få den absolut bästa upplevelsen och servicen.

Annons