Helgläsning: Designonline om hur de sprängde 200 miljoner

Med 215 miljoner i omsättning förra året och en 80-procentig försäljningsökning på Black Friday siktar e-handelsföretaget nu mot nya mål.

Han har precis hunnit sitta ett år på posten. När Bank Bergström tog över som vd på Designonline, var det efter att en rad förändringar skett i ägarstrukturen. Fram tills dess hade grundaren Jörgen Bödmar, som även är ordförande inom den europeiska e-handelsorganisationen EMOTA, ägt och lett bolaget, men är fortfarande kvar som delägare.

- Men i början av 2016 fick vi in en investering från bland annat NS Intressenter och i samband med det ägarbytet så landade vi i att det också var dags att byta vd och då fick jag den möjligheten, berättar Bank Bergström när Ehandel.se besöker företagets lager i Kalmar.

Annons

LÄS ÄVEN: Han ska rusta DesignOnline för framtidens e-handel

Leverantörer ändrar sig om butiker

Han har en lång bakgrund inom hemelektronikbranschen och har huvudsakligen jobbat med konsumentförsäljning, vilket är den bransch som han tror kanske ligger längst fram när det gäller digitalisering och e-handel. Men även i heminredningsbranschen, till vilken Designonline räknar sig, menar han att det skett en tydlig förändring på senare tid.

- Tidigare har många leverantörer krävt att vi ska ha fysiska butiker för att vi ska få lov att sälja deras grejer, men för varje år som går är det fler och fler som hör av sig och säger att de ändrat sig, berättar Bank Bergström.

Tidigare huserade Designonlines lager i en gammal bilhall. De nuvarande lokalerna är betydligt mer ändamålsenliga, vilket enligt Bank Bergström inneburit ett stort lyft för företaget.

Han tror inte att kravet på fysiska butiker har så mycket med själva butikerna att göra, utan snarare syftar till att skydda leverantörernas befintliga distributionsnät.

- Många har återförsäljare som säger att de inte vill ha någon prispress och förlora sina marginaler och då är den enkla vägen ut för leverantörerna att säga nej till oss med motiveringen att vi inte har några fysiska butiker.

Bank menar dock att det resonemanget bygger på ett felaktigt antagande om att e-handelsföretag kan sälja produkterna billigare enbart för att de inte har fysiska butiker, något han menar helt enkelt inte stämmer.

- Jag som har jobbat både med fysiska butiker och nu med renodlad e-handel, ser att kostnadsstrukturen för de olika kanalerna inte skiljer särskilt mycket.

Annons

Och den förändrade inställningen tror han beror på att många av Designonlines leverantörer har sett den starka e-handelsutvecklingen och att måga kunder väljer nätbutiker framför fysiska diton. Därmed vill leverantörerna i större utsträvkning också synas där kunderna är.

Bank Bergström visar upp ett exempel på en av företagets många ömtåliga produkter. Enligt honom rapporteras endast 0,2 procent av de skickade produkterna som skadade under frakten, något som han är övertygad om beror på att företaget själva hanterar sin logistik.

"Kom in mitt i ett plattformsbyte"

Bank Bergström tycker att det är roligt att vara i en bransch som dels ägnar sig åt konsumentförsäljning och dels har en stor utvecklingspotential inom e-handel. Och 2017 var ett händelserikt första år för honom som vd.

- Jag kom in mitt i ett plattformsbyte. Så det största projektet under 2017 var ju att vi fick ny plattform. Vi gick live med den i somaras, den 10 juli, men då hade vi förberett lanseringen i två år innan dess, så vi jobbade länge med det på alla håll och kanter, berättar han. 

Och just en så omfattande sak som plattformsbyten tror han är något som måste få ta både tid och energi.

- Jag läser rätt ofta om plattformsbyten som har gått åt skogen. De kostar ofta mycket pengar men initialt ger dåliga resultat. Så vi har också räknat med att det skulle bli tufft för vår del, men vi förberedde oss i alla fall så mycket som möjligt. 

Bank Bergström säger att det börjar bli lite trångt även på det nuvarande lagret, men om företaget ska byta lager eller vara kvar är inte bestämt ännu. Kvar i Kalmar lär de i alla fall bli, säger han.

LÄS ÄVEN: DesignOnline dubblar lagret vid företaget nionde flytt

Ökade 80 procent på Black Friday

Mycket riktigt blev det också mer “strul”, som Bank säger, än företaget hade tänkt sig. Men trots det lyckades Designonline hålla den tidsplan som de satt upp inför skiftet.

- Vi hade som mål att det skulle fungera tipp-topp på Black Friday - och det gjorde det! Vi hade en försäljningstillväxt under den helgen på 80 procent, så vi sålde verkligen låååångt över förväntan. Och faktiskt när vi hade som mest kunder på sajten, då fungerade den bättre än någonsin. Då kändes det verkligen som att allt jobb vi hade lagt ner var mödan värt. Det blev ett kvitto på att det vi gjort verkligen var kanonbra.

Att sajten visade sig klara kraftprövningen på Black Friday var dessutom tur, med tanke på vad som komma skulle.

- Som mest under julruschen fick vi 60 pallar per dag som skulle in. Sen ska ju allt ut också. Vi har normalt ett 30-tal som jobbar på lagret, men under julruschen hade vi 65-70 stycken. Personalen räckte, men de fick jobba hårt. Som mest var vi igång mellan 05.30 och 22.30 på lagret. Då körde vi tvåskift, men väldigt långa tvåskift. 


På lagret finns totalt cirka 120 000 artiklar

En av tankarna med plattformsbytet är att bland annat möjliggöra mer avancerad teknik för att på ett bättre sätt kunna visa upp produkterna.

- Kunden står alltid i centrum och om vi ska lyckas så handlar det om att kunna inspirera kunden och att hjälpa dem att hitta rätt. Vi säljer ju inspirationsprodukter, vackra föremål i människors vardag, och en av anledningarna till att fysisk handel fortsätter att vara ganska stor i den här branschen, är att man inspireras av att köpa när man tittar på produkterna.

Bank tar ett exempel och jämför med bokbranschen.

- Böcker har ju en 60-procentig omsättning från nätet, helt enkelt eftersom du inte behöver hålla i boken innan du köper den. Men skålen, lampan eller vinglaset. Hur ser de ut? Passar de hemma hos mig? Det är där det börjar komma teknik som hjälper kunden att välja rätt. Och det är dit vi vill, på längre sikt.

70 procent säljs utomlands

En annan sak som företaget har satsat en hel del på under de senaste åren, är den internationella expansionen. I dagsläget sker hela 70 procent av företagets försäljning utanför Sverige och totalt levererar företaget till 70 olika länder.

- Vi har haft en väldigt lyckad internationell expansion. Vi säljer främst i Europa och i Asien och när det gäller Asien är det Kina, Japan och Sydkorea som sticker ut. Korea och Japan för att de gillar nordiska produkter och Kina för att de är så många. Och i Kina har vi ju inte ens hunnit börja att skrapa på ytan, så där finns en enorm potential.


En del av lagret har avsatts för större produkter såsom lampor och hallmöbler.

Men under 2018 kommer fokus främst att ligga på att utveckla företagets expansion på hemmaplan.

- Nu tittar i vi på våra hemma-marknader i Sverige och Norge och ser vad vi kan göra här för att lyckas ännu bättre, säger Bank Bergström.

Han menar att även om försäljningen utomlands innebär många möjligheter, så är det inte alltid så enkelt. Förutom de uppenbara hindren, såsom tullregler och språkskillnader, så finns det också stora kulturskillnader.

- Det gäller att förstå och inte springa för snabbt. Utomlands, som i Sverige - det handlar alltid om att förstå kunden. Och ju närmare man är desto enklare är det att göra just det.


Längst ner på lagret finns en påfyllnadsavdelning.
 

2017 gav 215 miljoner och lönsamhet

Arbetet med såväl utländsk som inhemsk försäljning tycks ha gett resultat.

- Vi landade på cirka 215 miljoner under 2017, vilket är en tillväxt på 20 procent. Och det samtidigt som ett plattformsbyte, så vi är fantastiskt nöjda. Vi har högt uppsatta mål som är tuffa att nå, men vi lyckas. 

Är ni lönsamma med den ökningen?

- Ja, det är vi! Vi vet inte exakt vad resultatet kommer att hamna på, men vi är på plussidan och ett par miljoner över plusstrecket. Inte så många miljoner, men det beror främst på att plattformsbytet drev extremt mycket kostnader för att få det på plats. Men trots det har vi lyckats skapa plus på sista raden och det ger oss en stabil grund att stå på.

Bank Bergström menar att det faktum att företagets säte ligger i Kalmar har betydligt fler fördelar än nackdelar. Framför allt nämner han enkelheten i att hitta - och behålla - lojal och engagerad personal.

- Även om vi är ett ungt bolag så har vi många som har jobbat hos oss länge. Och på lagret har vi många som vill komma tillbaka säsong efter säsong under julruschen. Samtidigt får vi faktiskt dagligen in spontanansökningar med ganska hög kvalitet. Det är många som flyttar hit för att plugga och vill hitta ett jobb och då är vi ett attraktivt företag.

"Logistiken uppenbar nackdel"

Även det e-handelskluster som finns just i Kalmar hjälper till att förse Designonline och andra e-handlare med lokal kompetens, men trots den fördelen så menar Bank Bergström att det inte heller går att bortse från att det även finns nackdelar med att inte ha sin verksamhet i en storstad.

- Den mest uppenbara nackdelen är logistiken. Vi löser utan bekymmer nästadagsleverans till Stockholm och Mälardalen, beställ idag så får du paketet imorgon. Men trenden just nu är ju snarare “beställ idag, få leverans samma kväll”. Och den nöten löser vi inte när vi ligger i Kalmar.


Mitt i lagret finns ett rullband, som fungerar lite som lagrets "hjärta". På sidan av bandet står medarbetarna och packar paketen, som sedan läggs på bandet och tas emot i andra änden.

Däremot så tror han att de produkter som folk köper av Designonline skiljer sig något från exempelvis apoteksprodukter från Apotea.

- Jag tror inte vi säljer produkter där kunden förväntar sig att de ska få leveransen NU! Men med mediciner och sånt är det ju annorlunda. Det är nog därför som man kan beställa en nya alvedon när man tar sista tabletten och få nästa paket innan den förra tabletten ens slutat verka. Så det skiljer sig lite från bransch till bransch, men det är ingen tvekan om att utveckligen på logistikområdet driver på snabbare leveranser och större valfrihet, så där har vi en långsiktig utmaning.

"Det är bara att bestämma sig"

Han nämner även att pressen och konkurrensen från utländska e-handelsbolag, gör att kraven ökar även på de svenska. Bland annat tror han att Zalandos initiativ att börja hämta upp returer, är en sådan sak som kommer att bli allt vanligare i framtiden.

- Bekvämlighetsutvecklingen kommer inte att ta slut. Det är bara att bestämma hur långt i framkant vi ska ligga.

Annons