Designtorget tar sin e-handel ut i världen

Redan etablerat begrepp kommer att bidra positivt.

I april 2018 berättade Designtorget om sina ambitiösa planer för sin e-handel som då, för drygt ett år sedan, precis hade kommit igång ordentligt. Företaget avslöjade att de eventuellt skulle börja planera en internationell expansion. 

- Vi tycker att det är härligt att kunna främja svenska producenter. Vi ser stor potential i att göra skandinavisk design tillgänglig globalt, sa Alexandra Wahlqvist, vd på Designtorget, till Ehandel.se i en tidigare intervju.

Annons

LÄS ÄVEN: Designtorget intar e-handeln: "Vi är väldigt starka i vår nisch"

Och nu är vi här - Designtorget har precis meddelat att de lanserar e-handeln internationellt. Nu i början ska dock webbutiken endast öppnas upp för samtliga länder inom EU, men efterhand planerar företaget att släppa in ytterligare marknader.

- Vår vision har alltid varit att göra skandinavisk design framgångsrik och tillgänglig för alla. Därför är det ett naturligt steg för oss att börja sälja internationellt, och en viktig del av vår expansionsstrategi, säger Alexandra Wahlqvist i ett pressmeddelande och fortsätter: 

- Förra året gjorde vi stora satsningar inom e- handeln som gav goda resultat, detta är nästa steg för att göra skandinavisk design och innovation tillgänglig för fler och framförallt att öka vår försäljning online.

Enligt Designtorget kommer satsningen att öka kundgruppen, men även göra det enklare för svenska formgivare att nå ut med sina produkter internationellt. Redan idag menar bolaget att de har en stor andel internationella besökare. En annan faktor som kan bidra positivt är att begreppet "skandinavisk design" redan är så etablerat internationellt. 

LÄS ÄVEN: Åhléns köper Designtorget

- Lanseringen är viktig både för att möta våra kunders efterfrågan och för alla de formgivare som vi representerar idag, att göra det enklare för dem att nå ut med sin design även internationellt, avslutar Alexandra.

Annons
Annons