Annons

Det är nu det gäller: Wrapp kliver in i USA

Det är nu det gäller: Wrapp kliver in i USA

2012-04-30 10:00

Reuters meddelar att den digitala presentkortstjänsten, Wrapp, idag öppnar sina dörrar för amerikanerna. Den marknad där digitala presentkort ska ha störst potential. I samma vända får vi lite mer information om hur det går för svenska Wrapp.

Vi har tidigare skrivit om hur Wrapp lockat till sig miljoner i riskkapital och stora namn som Reid Hoffman, som var med och startade LinkedIn. Dessa miljoner skulle användas till att lansera tjänsten i USA och Storbritannien som sades vara nyckelmarknader för presentkort. Speciellt USA där folk tydligen älskar att ge bort presentkort. Nu kliver alltså Wrapp in på denna marknad och hoppas på stora framgångar.

Wrapp har till en början inlett samarbeten med exempelvis H&M, Gap, Sephora och Fab i USA. De verkar dock inte enbart arbeta med stora butikskedjor som de gjorde vid lanseringen i Sverige, även nätbutiker ser ut att vara med denna gång.

Sedan i mitten av november ska över 165 000 Wrapp-användare ha gett ut över 1,4 miljoner digitala presentkort, enligt företaget.

– Det som slog mig som unikt och intressant med Wrapp är att det är lite av en skärningspunkt mellan tre trender: presentkort, sociala nätverk och mobilt (shopping), säger Reid Hoffman.

Flera e-handlare har undrat vad Wrapp kostar att använda och enligt Reuters tar de inte betalt förrän en transaktion har genomförts. Detta är förmodligen anledningen till att Wrapp noggrant väljer ut sina samarbetspartners till en början. De vill se att presentkorten används så att de får betalt.

Presentkorten är också gratis i många fall, där Wrapp och butiken hoppas på att kunderna spenderar mer än presentkortsbeloppet. Enligt detagande butiker som Elgiganten och Clas Ohlson är detta precis vad som händer. De rapporterar att kunderna som använder sitt presentkort spenderar fem gånger av värdet på kortet.

Framtidsutsikter

Digitala presentkort beräknas stå för 1 miljard dollar av den totala marknaden på 100 miljarder dollar i USA. De förväntas dock växa snabbt och enligt Starbucks, som själva experimenterar med digitala presentkort, kan de stå för 20 procent av marknaden inom en snar framtid. Wrapp hoppas förmodligen även på att växa marknaden med nya funktioner som t.ex. gratis presentkort. Vilket är ett liknande marknadsföringsknep som t.ex. Groupon utnyttjar. Där man ofta går back på "dealen" men hoppas på merförsäljning och återkommande kunder.

Groupon har dock sedan sin börsintroduktion sett en allt mörkare framtid och en halvering av aktiernas värde. Analytiker är oroade över om företaget verkligen kan behålla sin tillväxt, något vi har skrivit om tidigare. I stället tror många på dessa digitala presentkort som kopierar de fysiska presentkorten och försöker digitalisera dem. Samtidigt som de knyter samman med sociala nätverk och försöker utnyttja dessa till fullo.

Wrapp har t.ex. avancerade funktioner för att få vänner och bekanta att köpa presentkort till varandra, via Facebook, och även hjälpas åt att bygga upp ett presentkorts värde. De vill helt enkelt utnyttja det virala hos sociala medier i sin affärsidé.

Om Wrapp kommer att vara framgångsrikt får vi förmodligen reda på inom kort då USA ska vara den absolut bästa marknaden för presentkort. Vi önskar dem lycka till.

Källa: reuters,
venturebeat

 

Uppdatering:
Enligt deras pressmeddelande ser de inte ut att favorisera fysiska butiker längre utan även nätbutiker är med ifrån start. Nyheten är korrigerad utifrån detta.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Per Nilsson
2012-04-30 11:01

Vad tjänar Wrapp pengarna på? Tar de betalt per p.kort eller är det att man köper tjänsten från dem?

Berätta (orka googla :-/ )

Jimmy Öström
2012-04-30 15:17

Ja, hade dom velat att man använde deras tjänst hade man nog kunnat svara på detta Per.

Men i min värld är dessa inte intresserade av oss små skitar (om man inte känner dom kanske)..........

Per Nilsson
2012-04-30 18:48

Har de nekat dig eller?

Hur som haver, presentkort anno 2012 känns lite... que?...

Det är ju jättelätt att skapa och administrera detta själv.

"Exit"

Jimmy Öström
2012-04-30 19:43

Jag har tidigare varit i kontakt med dom, men noll respons. Det tolkar jag som att dom inte vill ta i mig med tång=)

Dan
2012-04-30 21:26

Testa tjänsten... Jag tycker det är genialiskt.

Ang små butiker tror jag de fokuserar på launch och spridning. H&M eller ikea är lite mer värt för spridningen än amå handlare.

basse1985
2012-04-30 21:37

Ja, det är ju smart! Detta kommer att slå stort i USA.

Per Nilsson
2012-05-01 10:57

Dan, vet du hur de tjänar pengar på den?

Jag är bara lite förundrad över att en sådan relativt simpel sak som "presentkort" kan slå så stort nu, år 2012.

Det går att uppfinna hjulet igen och dessutom tjäna pengar på det :-)

Parvelito
2012-05-01 14:25

De tar betalt när presentkorten löses in. Dvs den som delar ut gratis presentkort betalar både det värdet och en slant till Wrapp.

Men det intressanta är värdet på köpen som de som får presentkorten gör. Ett snitt på fem gånger värdet gör 20% rabatt. Väsentligt bättre än de flesta deals för handlaren.

Edberg
2012-05-02 08:26

Precis som Parvelito skriver så tjænar de anslutna butikerna vanligtvis upp till 5 gånger av værdet på presentkortet, vilket ær BRA business.

Jag sjælv skickat ett presentkort till en væn som aldrig løste ut sin kupong (man har 3 månader på sig om jag minns rætt), då går ju hela det beloppet førmodligen direkt till Wrapp.

Per Nilsson
2012-05-02 08:47

Men om jag själv skapar en produkt och kallar den för presentkort så tjänar jag 100 procent.

Vad är fördelen för mig att använda Wrapp?

Parvelito
2012-05-02 10:02

Per: Fördelen är att det är enkelt och att de har en stor användarbas. Det kommer förmodligen aldrig bli lönsamt för dig eller mig (eller Jimmy), men för stora kedjor som säljer varor med god marginal i stora dyra butiker är det viktigt att hela tiden dra folk, ha "buzz" runt sitt varunamn och framstå som väldigt attraktiva att göra affärer med. Trots att du är en många gånger bättre knivsäljare än Clas Ohlson så säljer de lik förbannat många gånger fler knivar än vad du gör. Det beror endast på att Clas Ohlson känner man till.

Per Nilsson
2012-05-02 10:11

Kan man alltså använda ett och samma presentkort till flera olika butiker?

Jag är faktiskt inte helt säker på att C.O. säljer fler knivar än vad jag gör :)

Parvelito
2012-05-02 10:53

Per: Nej, presentkorten är knutna till ett bestämt inlösande företag, men för givaren är det enkelt. Tänk att man går lite hjälp med en krånglig SQL-formel av en kompis på nätet, då kan man skicka iväg ett presentkort på t.ex. 20kr i Pressbyrån att köpa en glass för, som tack för hjälpen.

Vad gäller Classes knivar så är jag rätt så säker ;-)

Per Nilsson
2012-05-02 11:08

Typ som den där uppa-tjänsten (eller vad den nu hette) där man kan skicka sms-presentkort.

Jag får kolla med Classe och se vad de säger :-)

Jag är dock betydligt bättre på kniv-SEO än vad de är ;)

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta