Det är nu det gäller: Wrapp kliver in i USA

Reuters meddelar att den digitala presentkortstjänsten, Wrapp, idag öppnar sina dörrar för amerikanerna. Den marknad där digitala presentkort ska ha störst potential. I samma vända får vi lite mer information om hur det går för svenska Wrapp.

Vi har tidigare skrivit om hur Wrapp lockat till sig miljoner i riskkapital och stora namn som Reid Hoffman, som var med och startade LinkedIn. Dessa miljoner skulle användas till att lansera tjänsten i USA och Storbritannien som sades vara nyckelmarknader för presentkort. Speciellt USA där folk tydligen älskar att ge bort presentkort. Nu kliver alltså Wrapp in på denna marknad och hoppas på stora framgångar.

Wrapp har till en början inlett samarbeten med exempelvis H&M, Gap, Sephora och Fab i USA. De verkar dock inte enbart arbeta med stora butikskedjor som de gjorde vid lanseringen i Sverige, även nätbutiker ser ut att vara med denna gång.

Annons
Annons

Sedan i mitten av november ska över 165 000 Wrapp-användare ha gett ut över 1,4 miljoner digitala presentkort, enligt företaget.

– Det som slog mig som unikt och intressant med Wrapp är att det är lite av en skärningspunkt mellan tre trender: presentkort, sociala nätverk och mobilt (shopping), säger Reid Hoffman.

Flera e-handlare har undrat vad Wrapp kostar att använda och enligt Reuters tar de inte betalt förrän en transaktion har genomförts. Detta är förmodligen anledningen till att Wrapp noggrant väljer ut sina samarbetspartners till en början. De vill se att presentkorten används så att de får betalt.

Presentkorten är också gratis i många fall, där Wrapp och butiken hoppas på att kunderna spenderar mer än presentkortsbeloppet. Enligt detagande butiker som Elgiganten och Clas Ohlson är detta precis vad som händer. De rapporterar att kunderna som använder sitt presentkort spenderar fem gånger av värdet på kortet.

Framtidsutsikter

Digitala presentkort beräknas stå för 1 miljard dollar av den totala marknaden på 100 miljarder dollar i USA. De förväntas dock växa snabbt och enligt Starbucks, som själva experimenterar med digitala presentkort, kan de stå för 20 procent av marknaden inom en snar framtid. Wrapp hoppas förmodligen även på att växa marknaden med nya funktioner som t.ex. gratis presentkort. Vilket är ett liknande marknadsföringsknep som t.ex. Groupon utnyttjar. Där man ofta går back på "dealen" men hoppas på merförsäljning och återkommande kunder.

Groupon har dock sedan sin börsintroduktion sett en allt mörkare framtid och en halvering av aktiernas värde. Analytiker är oroade över om företaget verkligen kan behålla sin tillväxt, något vi har skrivit om tidigare. I stället tror många på dessa digitala presentkort som kopierar de fysiska presentkorten och försöker digitalisera dem. Samtidigt som de knyter samman med sociala nätverk och försöker utnyttja dessa till fullo.

Annons
Annons

Wrapp har t.ex. avancerade funktioner för att få vänner och bekanta att köpa presentkort till varandra, via Facebook, och även hjälpas åt att bygga upp ett presentkorts värde. De vill helt enkelt utnyttja det virala hos sociala medier i sin affärsidé.

Om Wrapp kommer att vara framgångsrikt får vi förmodligen reda på inom kort då USA ska vara den absolut bästa marknaden för presentkort. Vi önskar dem lycka till.

Källa: reuters,
venturebeat

 

Uppdatering:
Enligt deras pressmeddelande ser de inte ut att favorisera fysiska butiker längre utan även nätbutiker är med ifrån start. Nyheten är korrigerad utifrån detta.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!