Det är svårt att Skicka Lätt

Vi har sedan Posten introducerade sin tjänst, Brev Skicka Lätt, misstänkt bakgrunden till dess lansering. De kände sig förmodligen pressade av exempelvis Schenker och andra fraktbolag gällande den växande begagnatmarknaden på nätet.

Vid lanseringen av Skicka Lätt nämndes även Tradera flera gånger, på sidan för tjänsten. Denna information drogs dock tillbaka. Ett ganska konstigt misstag kan tyckas och tankarna går givetvis till om de förhandlade om något samarbete som rann ut i sanden.

Annons

Privat eller Företag

Anna, på Posten Meddelande, berättade senare att tjänsten var utvecklad för privatmarknaden och sajter som Tradera och Blocket nämndes specifikt. Detta skedde i samband med att e-handlare blev besvikna över att de inte fick använda Skicka Lätt. En tjänst de ansåg vara överlägsen varubreven, som de erbjuds att använda.

Sedan dess har Postens inställning ändrats, i vissa led, i samband med att e-handlare faktiskt börjat använda tjänsten, dock via manuell hantering. Posten säger till oss att tjänsten riktas till direktbetalande kunder, vilka kan vara både företag och privatpersoner. Vi har även hört rapporter om att Postens TM-företag har ringt upp e-handlare och försökt sälja in Skicka Lätt.

Hur har det gått på annonssidorna

Vi upptäckte nyligen att Brev Skicka Lätt exponeras tydligt på Blocket. Tjänsten har i princip sin egen lilla widget bredvid alla annonser, där den passar att skicka varan med. Detta fick oss att minnas Blocketpaketet som Blocket stoltserade med för bara några månader sedan. En tjänst som de utvecklat tillsammans med Schenker. Denna tjänst annonserades ut ganska hårt till en början, men lyfts inte speciellt tydligt på sidan numera.

Vi kontaktade både Blocket och Schenker för att höra om något hade ändrats i samarbetet. Båda menar dock att Skicka Lätt och Blocketpaketet är helt olika tjänster. Det ska alltså inte vara någon konkurrenssituation mellan dessa tjänster.

Annons

Posten betalar för att Skicka Lätt

I samma vända får vi reda på att Postens widget, där man direkt kan boka ett Skicka Lätt brev på Blockets sida, visas på annonsutrymme. Vilket bekräftas av Blocket. Vi har inte fått svar på om de betalar för detta utrymme eller hur överenskommelsen ser ut. Det är dock ganska uppenbart att Posten på något vis betalar för att sälja in sitt Brev till annonsörerna. Vi kanske låter konspiratoriska men så är inte fallet. Det är en bra och prisvärd tjänst, eftersom e-handlarna vill ha den i Postens system för företag, Pacsoft.

Vi kan tyvärr inte visa hur Posten exponerar sin nya tjänst på Blocket, eftersom annonsen/widgeten i skrivande stund är borttagen. Anledningen till detta gissar vi är att de just nu har allvarliga problem med tjänsten och inte vill överbelasta systemen. Det borde även lätta upp deras kundtjänst eftersom man tydligen kunnat boka försändelser utan att få en fraktlapp. Du har alltså tvingats ringa upp Posten för att få dina pengar tillbaka.

Varför får vi inte Skicka Lätt

Det vi kommer säga nu har vi inga bevis för, men vi skulle inte bli förvånade om Skicka Lätt ligger nere delvis på grund av högt tryck ifrån e-handlare. Det ryktas även om att vissa utvecklat automatiserade lösningar mot Postens system, för att kringå att Skicka Lätt saknas i Pacsoft.

Posten säger nämligen till vissa e-handlare att det endast är en privattjänst. Till oss har de dock tydligt klargjort att tjänsten riktar sig till både företag och privatpersoner. Tjänsten hittas även på Postens företagssida.

Vårt tips till Posten är att ge oss Brev Skicka Lätt i Pacsoft. Ett system som förmodligen håller i fogarna lite bättre. Posten har flera gånger sagt att det inte finns några planer att lägga till Skicka Lätt i Pacsoft. Vår fråga är varför? Vill de sälja tjänsten eller inte?

 

Relaterade nyheter:
Driftstörningar på Skicka Lätt - Posten svarar

Annons