Det är innehållet som räknas meddelar CDON

I dag är det Black Friday i USA. Från början en REA-dag för butiker som skulle kickstarta julhandeln och ta butikerna till svarta siffror. Denna dag har allt mer anammats av nätbutiker och i år är även svenska e-handlare med på tåget.

Vi har rapporterat om hur amerikanska nätbutiker allt mer snor åt sig en del av Black Friday-kakan ifrån fysiska butiker. Eftersom årets julhandel är några dagar kortare än förra året vill man förstås även kicka igång julhandeln tidigare. Så istället för att bara köra på efterföljande måndag som brukar vara näthandlarnas dag, Cyber Monday, hakar man alltså på Black Friday.

Svenska CDON Group valde även tidigt att satsa på fredagen den 29 november. Men istället för att använda Black Friday sades man vilja satsa på en "E-handelns dag". Ett initiativ som även Zalando ställde sig bakom.

Annons

I morse kunde man dock se att "E-handelns dag" användes ganska sparsamt medan Black Friday istället användes av massor av e-handlare, inkluderat CDON. Uppslutningen kring Black Friday har varit mycket större än förra året och prisjämförelsesajten Prisjakt rapporterar kraftiga ökningar i trafiken:

Det ser ut som att Black Friday går extremt mycket bättre än förra året och det gäller både Sverige och Norge. Troligen finns det en koppling till lönedag, dvs före och efter, i år är det efter, meddelar Magnus Bengtsson på Prisjakt.

Prisjakt ska ha sett en ökning mot förra fredagen på 50 procent i Sverige och 100 procent i Norge. Branscherna som är hetast under Black Friday sägs vara sport och fritid och hemelektronik.

Betalleverantören Klarna rapporterar också en stark ökning under dagen:

– Vi ser en ökning mot förra fredagen på 60% hittills idag. Trenden är stark och vi kan se att butiker som gjort stora satsningar på kampanjer under dagen har ökat ännu mer, meddelar Fredrik Lennström på Klarna.

E-handelns dag?

Men vad hände då med e-handelns dag? Skulle inte e-handelssverige profilera sig under gemensamt flagg? I dag har vi sett allt ifrån Black Friday, Black Cyber Weekend, Julyra, Cyber Friday med flera. Kärt barn har många namn och kanske är det det vi ser. Vi slängde i alla fall iväg några frågor till CDON Group om varför det inte blev en enhetligare kampanj.

Vad hände med E-handelns dag? Ni kör ju främst Black Friday?

Annons

Vår ambition var att göra alla e-handlare uppmärksamma på att vi gemensamt ville få en kickstart på julen. Inspirationen är hämtad från den Amerikanska versionen som kallas Black Friday eller Cyber Monday. När vi presenterade initiativet så använde vi e-handelns dag, men det viktigaste är inte namnet utan innehållet, dvs att kunderna möts av bra kampanjer, meddelar Hanna Hultman, Corporate Communications Manager på CDON Group.

Zalando verkar inte heller haka på utan kör Cyber Friday. Ni använder även "Julyra" på Lekmer. Det ser inte speciellt enhetligt ut?

Innehållet är det viktigaste men vår gemensamma nämnare är loggan som vi tagit fram för detta event, den finns med på våra sajter.

Tror ni inte det blir en starkare effekt för e-handeln om alla har ett gemensamt fokus?

Vi har ett gemensamt fokus i att samtliga sajter har tagit fram speciella erbjudande till den här dagen. Det är möjligt att det skulle få ännu större genomslag med ett gemensamt namn men vi tror det är innehållet som är viktigast.

Ska e-handlarna ge upp E-handelns dag och helt enkelt haka på Black Friday och Cyber Monday?

De ska absolut inte ge upp eller hoppa av. Den här dagen är till för alla e-handlare som vill gå samman för att skapa ökad handel online. En dag med oslagbara kampanjer och ett startskott för julhandel.

Annons