SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Bring
Det finns flera skillnader mellan män och kvinnor, hur vi handlar på nätet är en av dem

Det finns flera skillnader mellan män och kvinnor, hur vi handlar på nätet är en av dem

2019-06-24 09:25

Visste du att ett av de områden där det är stor skillnad på kvinnor och män är köp på mobil. Det visar nya tal från Brings e-handelsrapport ”Så väljer kunderna dig”.

 Numera handlar majoriteten fysiska varor på nätet, men hur och vad du kommunicerar kan vara avgörande för att konvertera fler kunder till köp.

Majoriteten handlar idag på nätet

Rapporten visar också att hela 97 procent av befolkningen under 40 år handlar fysiska varor på nätet. Men också att det finns en stor potential att få dem att göra en större andel av sina inköp på nätet.

-Jag ser att det finns stor potential för nätbutikerna att få sina kunder att genomföra fler antal köp på nätet. En förutsättning för detta är att skapa trygghet hos konsumenten genom hela köpresan. Det kan exempelvis vara att tillhandahålla relevant information om leverans, retur och betalning säger Johan Holgersson VP Digital Bring

Män och kvinnor är det skillnad?

Män och kvinnor har olika konsumtionsmönster och handlar både ur samma och olika kategorier på nätet. Tidigare undersökningar har visat på att det finns skillnader mellan könen hur de hittar till nya nätbutiker.

-Män använder sidor för prisjämförelser mer än kvinnor, medan kvinnor använder sociala medier långt mer än män. Ska du nå ut till de grupper du önskar är det naturligtvis viktigt att anpassa kommunikationen till din målgrupp men också vart du kommunicerar fortsätter Johan.

Mobil vs Dator – ger du dina kunder samma information på båda enheterna?

Användningen av mobil för att handla på nätet fortsätter att öka, det är främst hos de som är under 40 år där tillväxten är störst.

Rapporten visar att 6 av 10 svenska kvinnor under 40 genomförde sitt senaste nätköp på mobilen och bara 3 av 10 använde dator. Gemensamt för både män och kvinnor är att fler påbörjade köpet på mobil och avslutade det på en annan enhet. När kunder byter enhet mitt i ett köp är risken större att de avbryter köpet. Våra testköp visar att majoriteten av nätbutikerna ger bättre information i början av ett köp på dator än på mobil.

-Oavsett om du är man eller kvinna vill alla kunder ha en enkel och effektiv köpupplevelse! Näthandlarna kan inte förvänta sig att deras kunder tar sig tid att leta efter relevant information om sitt köp, de nätbutiker som vill lyckas måste ge sina kunder samma köpupplevelse på alla enheter avslutar Johan

Män är tidskänsliga och kvinnor är priskänsliga

Rapporten visar också att svenska män är mer villiga att betala för frakt medans svenska kvinnor är mer priskänsliga.

Hur hittar du rätt fraktkostnad för dem som är villiga att betala? Det beror på flera olika faktorer bland annat:

  • Priset på varorna du säljer

  • Hur unika och attraktiva dina produkter är

  • Hur ser dina konkurrenters utbud ut

  • Kontinuerligen testa olika fraktpriser på de marknader där du verkar

Vill du veta mer om vilka krav och förväntningar de skandinaviska nätkonsumenterna har när de handlar på nätet? Ladda ner Brings senaste e-handelsrapport Bring Research ”Så väljer kunderna dig”.

Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta