Helgläsning: Det fysiska mötet kan öppna dörrar som annars varit stängda

Tack vare att hon besökte dem på Formex lyckades Katrin Lundgren på Tvålshoppen få till avtal med leverantörer som sagt nej när hon tidigare kontaktat dem via mail.

För några veckor sedan ägde branschmässan Formex rum och många leverantörer tog tillfället i akt att visa upp sina produkter. En av de e-handlare som passade på att knyta kontakter med potentiella leverantörer var Tvålshoppens grundare Katrin Lundgren.

- Jag tror att det är ett värde i det, man blir bättre behandlad som återförsäljare. Många e-handlare är insnöade på det moderna men det kan finnas väldiga fördelar med att besöka mässor, säger hon.

Annons
Annons

Webbhandlare ses som ointressanta

År 2015 kanske många förväntar sig att det mesta ska göras digitalt och att det inte längre finns någon mening med att besöka mässor i syfte att marknadsföra sig själv. Men Ehandel.se har pratat med flera e-handlare som upplever att det finns mycket att tjäna på att vara på plats. Katrin Lundgren fick i år ett tydligt kvitto på just det.

- Många leverantörer tycker att webbhandlare är ointressanta. På Formex i år lyckades jag göra avtal med tre tvålleverantörer som jag faktiskt fick nej från när jag kontaktade dem via mail. Många e-handlare har dessutom outsourcat sina lager och då kan det vara ett bra tillfälle att besöka mässor för att klämma och känna på produkterna.

Varför är leverantörerna skeptiska till e-handlare, tror du?

- Jag tror att de drar alla webbhandlare över en kam. Att de är små och och därmed inte lönsamma för leverantören. Då missar det de som är större.

Samma sak har Marianne Nordström på Brath Distanshandel, som driver nätbutikerna Gardenhome och Doftljusbutiken, upplevt:

- ​Det är inte alla utställare som vill sälja till e-handlare utan kräver att man har en fysisk butik. E-handel är en växande försäljningskanal som borde få större plats på marknaden. Grossister måste förstå att det finns mycket att hämta vid försäljning på nätet också, säger hon.

Värde i att mötas i verkligheten 

Även om det kanske inte alltid går mer än jämnt upp ekonomiskt håller flera e-handlare med Katrin Lundgren om att det finns ett värde i att möta leverantörerna ansikte mot ansikte för att bygga upp en bättre relation.

- Vi säljer inte till andra företag, även om det kanske kan bli så i framtiden, och vi är därför mest på Formex för att träffa leverantörer. Vill man vara först ute med det nya så är det jättebra inspiration att vara där, säger Joel Svensson, VD på Partykungen.

Annons
Annons

Enligt Joel Svensson upplever många e-handlare att det är färre och färre som besöker mässorna, och han tycker själv att det hade varit kul om fler var på plats.

- Förr fanns bara mässorna men nu har så mycket flyttat över digitalt. Jag tror att rollen har förändrats. Förr bokade man ett möte och beställde varor direkt på mässan och det har försvunnit. Nu sköts handeln digitalt och man träffas mer för inspiration. Mässan har blivit mer som ett showroom. Många leverantörer har 10 000 produkter, det går ju inte att ställa ut på en mässa. Då blir det mycket lättare att hantera det på nätet.  

Viktigt att komma förberedd 

Ska man som e-handlare få ut det man tänkt sig av en mässa verkar det vara a och o att komma till platsen ordentligt förberedd. Maria Richardsson som driver Nordic Design Collective har medverkat vid flera mässor i olika roller. Hon har flera tips på hur man som e-handlare bör agera vid en mässa.

- Man bör vara helt klar över vilket syfte man har med besöket eller montern. Är det att hitta nya leverantörer? Gå då igenom utställarlistor i förväg och se i vilken del av hallarna de intressanta utställarna finns. Är det ren försäljning, eller är det viktigare att bygga varumärke? Kanske att bygga en mejlinglista så att det går att bearbeta kunder i efterhand? Det går ganska enkelt att samla mejladresser på plats genom tävlingar eller liknande aktiviteter, säger hon.

Hon får medhåll av Katrin Lundgren, som definitivt kommer att besöka fler mässor:

- Det är viktigt att förbereda sig. Jag tänker alltid igenom vad jag vill ha och vad som är huvudsyftet genom att titta på webbsidor och produkter. Formex är jättestort, vissa tillbringar fyra dagar med att gå runt och titta. Jag planerar in en och en halv dag, sen är jag klar. 

Formex hade drygt 23 300 besökare i augusti. Utställningen äger rum 20-23 januari 2016 nästa gång.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!