Annons

Det shoppades mat på nätet för 3 miljarder kronor 2014

Det shoppades mat på nätet för 3 miljarder kronor 2014

2015-07-01 09:20

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 41 procent 2014, något som innebär att mat på nätet omsatte 3 miljarder kronor under förra året.

Det kommer inte som en chock men försäljningen av livsmedel på nätet fortsätter att öka, och i fortsatt rask takt. Enligt rapporten Digital Mathandel 2015, som publiceras av Svensk Digital Handel, ökade försäljningen under 2014 med 41 procent jämfört med året innan, vilket innebär att mat på nätet omsatte 3 miljarder kronor.

– Att handla mat på nätet ligger helt rätt i tiden. Många vill underlätta sin vardag och tycker att vardagsshoppingen på nätet sparar tid, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Digitaliseringen driver på

Under det senaste året har var fjärde konsument någon gång handlat mat digitalt. Andelen har ökat kontinuerligt sedan första mätningen 2010, då motsvarande andel var 9 procent. Prognosen är att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att öka med 40 procent under 2015, vilket skulle innebära en omsättning om drygt 4 miljarder kronor.

Annons
Annons
– Ny teknik driver tillväxten i flera branscher, så även i livsmedelsbranschen. Allt fler handlar mat digitalt och vi ser en stark ökning av köp via mobila enheter. Många köp görs på språng, på väg till och från arbete, säger Jonas Ogvall.

Fullsorterade livsmedelsbutiker är populärare än både middagslösningar och specialvarubutiker. Varannan person som har handlat livsmedel på nätet har handlat från en fullsorterad matvarubutik. Tunga och otympliga varor är vanligast att handla på nätet, därefter följer frukt och grönsaker samt choklad och mejerivaror.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta