Annons

Det självgående lagret drar ner Amazon

Det självgående lagret drar ner Amazon

2012-07-30 09:46

Amazon har släppt siffrorna för årets andra kvartal och man sålde för nästan tre miljarder dollar mer jämfört med samma period förra året. Men trots kraftigt ökad omsättning fortsätter Amazons vinstmarginaler att minska, mycket tack vare stora investeringar.

Under årets andra kvartal ökade e-handelsjätten Amazon sin försäljning med 29 procent och landade på 12,83 miljarder dollar. En ökning med närmare tre miljarder dollar jämfört med samma period förra året.

Främst ökade försäljningen i USA och Kanada som stod för en ökning 36 procent och sålde för sammanlagt 7,3 miljarder dollar. I resten av världen ökade försäljningen med 22 procent till 5,5 miljarder dollar.

Men trots den ökade försäljningen sjönk dock företagets vinst med hela 96 procent, från 191 till 7 miljoner dollar.
– Vi investerar aggressivt på grund av de möjligheter vi ser. Och vi kommer att fortsätta göra det, säger Amazons ekonomichef, Tom Szkutak till Wall Street Journal.

De investeringar som Tom Szkutak pratar om är främst satsningen på nya distributionscentraler för att korta ner leveranstiderna och pressa fraktkostnaderna. Man har redan öppnat sex stycken nya under andra kvartalet och planerar att öppna ytterligare tolv stycken senare i år.


Amazon köper det självgående lagret

Man köpte också upp robottillverkaren och mjukvaruföretaget Kiva Systems för 775 miljoner dollar. Kiva utvecklar och tillverkar robotar och program för hantering och optimering av varuflöden. Amazon uppskattar att 65 miljoner dollar av kvartalets förluster beror på bland annat integrationen av Kiva.

Kivas autotruckar stödjer plock och färdigställande av ordrar enligt principen ”goods-to-man”. Robotarna transporterar mobila hyllor, plockfasader och pallar till plockstationer, där beställningarna görs klara för leverans. Kiva har också utvecklat den programvara som styr robotsystemet. Ni kan läsa mer om Kiva Systems här.

Ett system som kanske kan behövas med tanke på att Amazon kraftigt utökar antalet lager- och distributionscentraler världen över. I fjol växte lokalytorna till drygt 4 miljoner kvadratmeter i 65 leveranscenter världen över.


 

På bilden: En av Kivas autotruckar
Källor:
TechCrunch, Wall Street Journal

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

GregerA
2012-07-30 21:31

Det är intressant ... när man blir tillräckligt stor så köper man inte produkterna man behöver, man köper företaget som tillverkar dem.

Fruktsam
2012-08-02 16:39

Ja, eller exklusiv rätt att använda teknologin inom sitt affärsområde. Men i detta fallet är det ju bättre att köpa upp företaget.
Klart att man inte vill ge konkurrenterna samma eventuella fördelar. Alternativt att man själv tjänar pengar på att de får det.

Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons
Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta