Helgläsning: Det stormar i bokbranschen men Bokus sitter lugnt i båten

Undviker omnikanal och konkurrerar istället genom snabb leverans, stort sortiment och inslagna paket.

Ehandel.se träffade Bokus e-commerce manager, Jessica Thomé, och företagets chef för varuförsörjning, Maria Gaarder, för ett samtal om utmaningar och nyheter i en bransch med lång historia och tuff konkurrens.

Hur går det för Bokus i dagsläget?

Annons

- För oss går det väldigt bra, vi ökar några procent varje månad. När vi tittar tillbaka mot föregående var också det fantastiskt bra, så det är en bekräftelse på att vi gör rätt saker, säger Jessica Thomé.

Men både hon och kollegan Maria Gaarder medger att det i bokbranschen finns en tuff konkurrens och att det gäller att hänga med i svängarna om man ska vara med och tävla om kundernas uppmärksamhet.

- Konkurrensen är stenhård, vi vet ju båda två vilka det är som slåss där ute. Jag har full respekt för mina kollegor/konkurrenter i branschen, men det är jättetufft. Det gäller att göra rätt saker för kunderna, säger Jessica Thomé.

Vad är rätt saker för kunderna?

- Att det upplevs trevligt och inspirerande i butiken och inte minst att Marias del fungerar. Som kund vill jag ju ha mina varor så snabbt det bara går.

- Det är det vanliga. Rätt produkt i rätt tid. Helst överträffa kundens förväntningar även vid leveransen för annars fallerar den sista biten och då vill du ändå inte handla oavsett hur trevlig hemsidan är, tillägger Maria Gaarder.

Bokus var ett av de medverkande företagen på Emeet nyligen

Inslagna paket och snabb leverans

Maria Gaarder berättar att det finns en viss utmaning i att sälja 10 miljoner titlar samtidigt som man "bara" har ett par tusen böcker i lager. Att titlar ibland måste beställas gör ju att kunden får vänta lite längre på sitt paket.

Annons

Men är det alltid det viktigaste, att det går så snabbt som möjligt?

- Jag tror att olika kunder har olika behov, helt enkelt. För en student är det viktigt att få en bok jättesnabbt, mormor som köper till barnbarnen vill ha det fint inslaget och att det kommer hem till henne innan barnbarnen kommer. Och sedan har du gemene man som konsumerar mycket böcker, där det viktigaste är att det är billigt, säger Maria Gaarder, och fortsätter:

- Det är väldigt olika. Vi har en väldigt stor bredd, och vi har även företagskunder. Vi har många krav och behov att matcha och det är där utmaningen ligger också, att inte bara erbjuda en typ av tjänst utan att möta kunderna på ett bra sätt.

Enligt Jessica Thomé och Maria Gaarder har de flesta bokaffärer i stort sett samma sortiment. De ser det som viktigt att ha ett brett utbud och tycker att det är bättre att konkurrera med olika typer av tjänster än att ha en särskild sorts produkter. Utöver effektiva leveranser satsar Bokus till exempel på att erbjuda inslagna paket som är redo att ges bort som present.

- Jag tar fakturan men boken landar hos någon annan. Den typer av tjänster jobbar vi mer med och utvecklar, säger Jessica Thomé.

Ehandel.se har tidigare skrivit om att en av Bokus största konkurrenter, Adlibris, kommer att öppna en fysisk butik i centrala Stockholm. Bokus har dock inga planer i den riktningen. Även i fortsättningen kommer Akademibokhandeln, som äger Bokus, att utgöras av fysiska butiker medan Bokus även i fortsättningen bara ska finnas på nätet.

- Full respekt för Adlibris, men det är ingenting som ligger i närtid att Bokus skulle göra så. Vi har ju valt strategin att hålla isär varumärkena och vi har två olika prisbilder i butik och att handla på nätet, säger Jessica Thomé.

Varför är det bra att göra på det sättet?

- Vi har valt den strategin och det kommer vi att stå fast vid. Jag tror att det är väldigt förvirrande för kunderna annars. Så det är ett val vi har gjort.

Maria Gaarder ser olika behov för olika kunder

Beredda på konkurrens utifrån

Jessica Thomé beskriver Bokus situation som "spännande" och hänvisar till att bolaget nyligen fick en ny ägare, vilket förstås kan innebära förändringar. Dessutom står julhandeln för dörren, och det är som bekant en tid på året då detaljhandeln i allmänhet, och kanske bokhandeln i synnerhet, ofta gör en stor del av årets affärer.

Vilken är er största utmaning, som ni ser det?

- Jag ska inte säga att det är en utmaning kanske, men jämför vi oss med Adlibris som du ju gör väldigt mycket i den här intervjun, så kan vi väl säga att vi är mycket färre personer som jobbar på Bokus och det är ju en utmaning i sig. De är tre, fyra gånger fler än vad vi är. Så där har vi ju interna utmaningar, det är mycket teamarbete, säger Jessica Thomé.

- Sedan vet vi ju aldrig om och i så fall när Amazon kommer, blir det i år eller nästa år? tillägger Maria Gaarder.

Har ni planer på på något sätt utöka försäljningen utomlands?

- Inte just nu. Tanken har ju självklart slagit oss, men det är ingenting som ligger i närtid i alla fall, säger Jessica Thomé.

- Vi har en viss försäljning utomlands och vi hindrar ingen från att handla hos oss, men då får man beställa från den svenska sajten, avslutar Maria Gaarder.

Annons