Annons

Detaljhandeln sämst på GDPR-förfrågningar

Undersökning: Detaljhandeln sämst på GDPR-förfrågningar

2018-09-17 14:35

"Snabba svarstider stärker kundlojaliteten".

Molnföretaget Talend har tillsammans med företaget 451 Research undersökt hur väl företag i Europa följer den nya lagstiftningen känd som GDPR. Undersökningen är baserad på 103 företag med verksamhet i Europa, inom bland annat detaljhandel, media, teknologi, offentlig sektor, finans och resor.

Personliga GDPR-förfrågningar har genomförts till dessa företag för att se hur snabbt de svarar när en kund begär att få ut en kopia av sin persondata. En månad ska vara den absoluta deadlinen när det gäller GDPR, enligt Talend, och det är få som svarar i tid. Enligt undersökningen missade 70 procent av företagen denna deadline.

- Trots att många organisationer inser vikten av GDPR finns det fortfarande många som inte tar sin data på allvar, när det gäller vilken teknologi och vilka processer de har. Resultatet är att många verksamheter inte kan leva upp till sina GDPR-åtaganden. De saknar rätt metoder för hur de sparar, organiserar eller spårar data, i enlighet med reglerna, säger Penny Jones, Research Director på företaget 451 Research.

"Ska inte ses som en målsättning"

Enligt Talend måste företagen ta GDPR-kraven på större allvar.

Annons
Annons
- Det är också viktigt att kraven i GDPR vad gäller att svara på en förfrågan inom en månad, inte ska ses som en målsättning, utan som en skarp deadline. Vår forskning visar att det finns varumärken som klarar av att svara på en dag, något som tyder på att de har förstått att snabba svarstider stärker kundlojaliteten, säger Jean-Michel Franco, Senior Director för Data Governance Products på Talend.

Av de testade företagen så ska detaljhandeln ha stått ut som den bransch som presterade sämst. 76 procent av detaljhandelsföretagen svarade inte på förfrågan. Den bransch som var “bäst”, finansiella tjänster, var dock inte någon stjärna den heller, utan kunde endast visa på en svarsfrekvens på 50 procent innan deadlinen.

- En djupare analys av resultatet indikerar att företag som startade sin verksamhet offline, och de som hindras av föråldrade IT-system, har svårare att leva upp till GDPR, konstaterar Talend.

Den genomsnittliga svarstiden, bland de som svarade på förfrågan, var tre veckor.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta