Detaljhandelns satsning på omnikanal är inte lönsam

Detaljhandlare investerar stort för att sälja i flera kanaler, så kallat omnikanal. Inte så konstigt med tanke på e-handelns framfart, men en ny undersökning visar att det är få som lyckats göra det på ett lönsamt sätt.

En ny internationell studie, The Omni-Channel Fulfillment Imperative från JDA Software, visar att detaljhandlare investerar enorma summor och mängder med tid för att kunna sälja varor över flera kanaler, även kallat omnikanal-försäljning.

Samtidigt avslöjar undersökningen att endast 16 procent av de drygt 400 företagen som deltagit i undersökningen hittills lyckats införa sina omnikanal-strategier med bibehållen lönsamhet.

Annons

En starkt bidragande orsak till det är den höga kostnaden relaterad till att leverera varorna till köparen och 67 procent säger att kostnaderna ökar i takt med att man erbjuder fler försäljningskanaler.

Returer kostar

Sju av tio anger kostnader relaterade till returer från online-butiker och fysiska butiker som den största boven. Direktleverans till kunden, 67 procent, kommer på andra plats och leverans till butiken, där kunden sedan hämtar sina varor, är den tredje största orsaken till att kostnaderna ökar.

– Varje online-order innebär att butiken har ett antal olika möjligheter för att se till att leverera varan på ett effektivt sätt. De kan ta varan från närmaste butik, de kan skicka den från närmaste lager eller centrallager eller skicka den direkt till kunden. Dessutom behöver detaljhandlare en lösning som redan innan transaktionen sker kan förutspå efterfrågan på ett sätt som optimerar logistikprocessen så mycket som möjligt. Först då har man en bra utgångspunkt för att skapa en lönsam omnikanal-strategi, säger Kevin Iaquinto, marknadsdirektör på JDA.

Annons