Detaljhandelsjätten stäms – anklagas för e-handelsfusk

Tidigare anställd bakom stämningen.

I USA pågår ett krig mellan den nya detaljhandelsvärlden, Amazon, och den gamla detaljshandelsvärlden, Walmart. Den gamla världen har dock insett att e-handeln är framtiden, och framför allt bedöms Walmart av marknaden utifrån hur bra deras anpassning till e-handeln går.

Nu hävdar en tidigare anställd att Walmart i jakten på att vinna e-handeln fuskar med siffrorna för e-handelstillväxten inom bolaget. Den anställde Tri Huynh, som ska ha varit chef för affärsutveckling på bolaget, står alltså bakom en stämning mot Walmart. Han påstår sig fått sparken i början av förra året efter att han lyft samma kritik internt.

Annons

Vad som helst för att boosta e-handeln

Stämningen hävdar helt enkelt att Walmart mixtrat med siffrorna för att få företagets e-handel att se bättre än vad som egentligen var fallet. Exempelvis så ska företaget inte räkna in kundreturer för att kunna blåsa upp omsättningen.

Enligt Tri Huynh ska Walmart ha gjort vad som helst för att kunna visa upp en “meteorisk tillväxt” gällande sin näthandel. Walmart förnekar anklagelserna och säger att Tri Huynh fått gå i del av en större omstrukturering inom bolaget. Företaget ska nu kraftfullt försvara sig mot dessa påståenden.

Enligt Walmart så ökade deras amerikanska e-handelsförsäljning med 44 procent i fjol.

Annons