Annons

Detaljister har långt kvar i satsningen på omnichannel

Detaljister har långt kvar i satsningen på omnichannel

2014-03-26 08:39

Omnikanal, eller multikanalhandel, är ett begrepp som blivit populärt på senare år. Enkelt uttryckt handlar det om att ge kunderna en integrerad upplevelse i flera kanaler samtidigt. Mobilt, online och i fysisk butik. En färsk undersökning visar dock att landets detaljhandlare har långt kvar.

Allt fler fysiska butiker och kedjor satsar på en allt mer genomtänkt flerkanalsstrategi. Men trots det har de flesta detaljister långt kvar i sina satsningar på omni-channel. Det visar en undersökning som Avensia låtit genomföra.

– Det är lite skrämmande att se hur omogna svar vi ändå fått i denna första omni-channel undersökning i Sverige. Idag måste kunden vara i centrum och omni-channel-strategier där allt är integrerat i realtid borde vara ett självklart mål för alla detaljhandelsföretag. Det är bara att konstatera att vi har ett gediget arbete med att utbilda marknaden i hur man lyfter försäljningen i alla kanaler, säger Jörgen Bertilsson, vvd på Avensia.

Avensia har undersökt 37 av de största detaljhandlarna i Sverige, som bedriver handel både online och offline. Varje företag bedömdes utifrån 23 kriterier för omni-channel, som till exempel, går det att se butikens lagersaldo online och kan man beställa online och returnera defekt vara i butik.

Man har även frågat om personalen i den fysiska butiken har tillgång till lagersaldo för e-handelsbutiken, om lojalitetspoäng beräknas både på köp online och offline, samt om det går att mäta inflytandet av online media mot offline köp.

Ikea bäst i test

Andelen jakande svar av de 23 kriterierna räknades sedan fram och ett index på 100 innebär att alla kriterier är uppfyllda för en fullt utvecklad multikanalhandel. För att betraktas som omni-channel-ready behövde företaget nå index 80. Det var det dock ingen som gjorde.

Ikea var det företag som beräknades kommit längst i sin satsning med index 70. Kicks, Hemtex och Apoteket nådde index 57, tätt följt av BR Leksaker på 52. Heminredning och möbler är också den bransch som kommit längst med index 41, följt av hemelektronik samt sport och fritid. Båda med index 32.

Ska man tro på undersökningen har våra svenska företag överlag inte kommit långt alls med sina satsningar att möta kunderna sömlöst genom kanalerna.

– För att lyckas med sin omni-channel-handel krävs en grundlig kunskap om sina kunder och sin marknad. Men gör man den analysen så kommer man nå ut till sina kunder på ett mer konsistent sätt och därför kunna bygga lojalitet över tid, vilket innebär högre intäkter, säger Jörgen Bertilsson.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta