Annons

Detaljister har långt kvar i satsningen på omnichannel

Detaljister har långt kvar i satsningen på omnichannel

2014-03-26 08:39

Omnikanal, eller multikanalhandel, är ett begrepp som blivit populärt på senare år. Enkelt uttryckt handlar det om att ge kunderna en integrerad upplevelse i flera kanaler samtidigt. Mobilt, online och i fysisk butik. En färsk undersökning visar dock att landets detaljhandlare har långt kvar.

Allt fler fysiska butiker och kedjor satsar på en allt mer genomtänkt flerkanalsstrategi. Men trots det har de flesta detaljister långt kvar i sina satsningar på omni-channel. Det visar en undersökning som Avensia låtit genomföra.

– Det är lite skrämmande att se hur omogna svar vi ändå fått i denna första omni-channel undersökning i Sverige. Idag måste kunden vara i centrum och omni-channel-strategier där allt är integrerat i realtid borde vara ett självklart mål för alla detaljhandelsföretag. Det är bara att konstatera att vi har ett gediget arbete med att utbilda marknaden i hur man lyfter försäljningen i alla kanaler, säger Jörgen Bertilsson, vvd på Avensia.

Avensia har undersökt 37 av de största detaljhandlarna i Sverige, som bedriver handel både online och offline. Varje företag bedömdes utifrån 23 kriterier för omni-channel, som till exempel, går det att se butikens lagersaldo online och kan man beställa online och returnera defekt vara i butik.

Man har även frågat om personalen i den fysiska butiken har tillgång till lagersaldo för e-handelsbutiken, om lojalitetspoäng beräknas både på köp online och offline, samt om det går att mäta inflytandet av online media mot offline köp.

Ikea bäst i test

Andelen jakande svar av de 23 kriterierna räknades sedan fram och ett index på 100 innebär att alla kriterier är uppfyllda för en fullt utvecklad multikanalhandel. För att betraktas som omni-channel-ready behövde företaget nå index 80. Det var det dock ingen som gjorde.

Ikea var det företag som beräknades kommit längst i sin satsning med index 70. Kicks, Hemtex och Apoteket nådde index 57, tätt följt av BR Leksaker på 52. Heminredning och möbler är också den bransch som kommit längst med index 41, följt av hemelektronik samt sport och fritid. Båda med index 32.

Ska man tro på undersökningen har våra svenska företag överlag inte kommit långt alls med sina satsningar att möta kunderna sömlöst genom kanalerna.

– För att lyckas med sin omni-channel-handel krävs en grundlig kunskap om sina kunder och sin marknad. Men gör man den analysen så kommer man nå ut till sina kunder på ett mer konsistent sätt och därför kunna bygga lojalitet över tid, vilket innebär högre intäkter, säger Jörgen Bertilsson.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
IKEA har stora problem med sin <nobr>e-handelssajt</nobr>

IKEA har stora problem med sin e-handelssajt

Snart pågått i en vecka.

Annons
Annons
iApotek.se köper konkurrent för 11 miljoner kronor

iApotek.se köper konkurrent för 11 miljoner kronor

Konsolidering bland apoteks-uppstickare.

Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra <nobr>e-handlare</nobr>

Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra e-handlare

Öppnar i centrala Stockholm.

Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

"Ska kritiskt utvärdera vår närvaro via egna fysiska butiker".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"God fart i e-handeln" - trots skakig start för ICAs darkstore

E-handelsansvarige lämnar för att bli vd på Hobbex.

Svenskt bolag lägger 300 miljoner på nätmathandel

Svenskt bolag lägger 300 miljoner på nätmathandel

Värdering på 2,24 miljarder.

Matsmart till nya marknader - han blir ny teknikchef

Matsmart till nya marknader - han blir ny teknikchef

Lämnar Proffsmagasinet för toppjobb hos e-handlaren.

Annons
Annons
Lindex om försäljningen hos Nelly:

Lindex om försäljningen hos Nelly: "Ser ett intresse"

Inledde unikt e-handelssamarbete.

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

"Försöker tänka utanför boxen".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager

Viskan System AB söker:

Driven, lösningsfokuserad Systemadministratör som brinner för IT


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta