Annons

Detta måste städerna göra för att hålla liv i handeln Mats Hedenström

Detta måste städerna göra för att hålla liv i handeln

2018-05-21 13:30

Svensk Handel tipsar.

Nyligen berättade Svensk Handel att e-handeln kommer att stå för en tredjedel av all detaljhandel redan år 2025. Detta kommer förstås att ge stora effekter på handeln i vårt avlånga land.

LÄS ÄVEN: E-handeln kommer att ta en tredjedel av all handel

Den fysiska handeln kommer dock inte att dö ut helt, men för att allt ska gå smidigt vid den digitala övergången så föreslår nu Svensk Handel att politiker och fastighetsägare måste ha en tydligare strategi framöver.

- Den intensiva konkurrens som råder i handeln gör att allt fler butiker ser över sina butiksnät. Olönsamma affärer stänger och antalet kvadratmeter dras i vissa fall ned. Samtidigt expanderar många företag med nya butiker. Helt nya affärskoncept tar plats på den svenska marknaden. Även e-handlare ser betydelsen av att ha fysiska butiker, konstaterar Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Svensk Handel har nu flera rekommendationer som de hoppas att politiker och andra intressenter inom handeln tar till sig.

Annons
Annons

"Kostnadstrycket på butikerna är stort"

För det första bör specialistkunskap, med kunskap om handelsföretagens förutsättningar, tillföras i kommunerna med koppling till samhällsplaneringen. Varje kommun bör ta fram en strategi för handeln koppla till översiktsplanen och föra en tidig dialog med handelns aktörer gällande planprocesser.

Sedan rekommenderar Svensk Handel även att affärs- och hyrsmodeller ses över.

- Kostnadstrycket på butikerna är stort och konkurrensen tuff. Flexibilitet gällande läge, lokalstorlek och hyreskontrakt efterfrågas så att både små och stora aktörer får förutsättningar att kunna experimentera mer med nya idéer och affärskoncept, skriver Svensk Handel.

Allt detta ska enligt Svensk Handel vara viktigt för en hållbar stadsutveckling i och med e-handelns starka tillväxt.

- Handeln är en av få näringar som påverkar och berör alla aktörer i ett samhälle. Med rätt förutsättningar kan handeln bidra till att skapa en levande stad och leverera jobb och den service som efterfrågas, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

E-handlaren som började från scratch.

Annons
Annons
Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

"Plötsligt händer det".

Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Annons
Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta