Detta måste städerna göra för att hålla liv i handeln

Svensk Handel tipsar.

Nyligen berättade Svensk Handel att e-handeln kommer att stå för en tredjedel av all detaljhandel redan år 2025. Detta kommer förstås att ge stora effekter på handeln i vårt avlånga land.

LÄS ÄVEN: E-handeln kommer att ta en tredjedel av all handel

Annons

Den fysiska handeln kommer dock inte att dö ut helt, men för att allt ska gå smidigt vid den digitala övergången så föreslår nu Svensk Handel att politiker och fastighetsägare måste ha en tydligare strategi framöver.

- Den intensiva konkurrens som råder i handeln gör att allt fler butiker ser över sina butiksnät. Olönsamma affärer stänger och antalet kvadratmeter dras i vissa fall ned. Samtidigt expanderar många företag med nya butiker. Helt nya affärskoncept tar plats på den svenska marknaden. Även e-handlare ser betydelsen av att ha fysiska butiker, konstaterar Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Svensk Handel har nu flera rekommendationer som de hoppas att politiker och andra intressenter inom handeln tar till sig.

"Kostnadstrycket på butikerna är stort"

För det första bör specialistkunskap, med kunskap om handelsföretagens förutsättningar, tillföras i kommunerna med koppling till samhällsplaneringen. Varje kommun bör ta fram en strategi för handeln koppla till översiktsplanen och föra en tidig dialog med handelns aktörer gällande planprocesser.

Sedan rekommenderar Svensk Handel även att affärs- och hyrsmodeller ses över.

- Kostnadstrycket på butikerna är stort och konkurrensen tuff. Flexibilitet gällande läge, lokalstorlek och hyreskontrakt efterfrågas så att både små och stora aktörer får förutsättningar att kunna experimentera mer med nya idéer och affärskoncept, skriver Svensk Handel.

Allt detta ska enligt Svensk Handel vara viktigt för en hållbar stadsutveckling i och med e-handelns starka tillväxt.

- Handeln är en av få näringar som påverkar och berör alla aktörer i ett samhälle. Med rätt förutsättningar kan handeln bidra till att skapa en levande stad och leverera jobb och den service som efterfrågas, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Annons

Annons