Digital insamlingsbössa tror på många bäckar små

Digitala insamlingsbössor för e-handlare gör att kunder enkelt kan skänka pengar till välgörenhetsorganisationer. En ny uppstickare är One Cent Movement där användaren kan donera slantar utan att det gör allt för stora hål i plånboken.

Vi har tidigare skrivit om den svenska insamlingsbössan Desmo, som gör det enklare för e-handlare att samla in pengar åt olika hjälporganisationer. Via en liten modul kan en kund efter genomfört köp välja om de vill donera pengar.

Det Singapore-baserade One Cent Movement vill göra något liknande och deras tillvägagångssätt kan nog få en och annan att tänka på det gamla ordspråket, ”många bäckar små”. Den här insamlingsbössan riktar nämligen in sig på väldigt små summor.

Annons

Om en kund handlar för 198 kronor kommer insticksmodulen i kassan fråga om det inte kan vara en bra idé att runda upp summan till 200 kronor. Jämt och bra och kanske inte heller så kännbart i plånboken för de allra flesta.

Fungerar bara med Chrome

När man som kund sen lyckats skramla ihop 10 dollar får man ett mail där man kan välja vart man vill donera pengarna. Tjänsten som fortfarande är relativt ny har precis släppts i betaversion och för tillfället kan man bara skänka pengar i singaporianska och amerikanska dollar.

Insticksmodulen stödjer flera stora e-handlare som Amazon och Rocket Internet-ägda Zalora. En liten miss är dock att den endast stöds av webbläsaren Chrome i dagsläget. Framöver kommer fokus ligga på att övertala Singapores största e-handelssajter om tjänstens nytta och inom ett år hoppas man ha över 10 000 användare.

– Vi tror på kraften i siffror. Att det räcker med att alla gör något litet för att göra en stor skillnad. Människor vill ofta göra mer än vad de gör, men många tycker att det är svårt med tanke på alla åtaganden. Det här är vårt sätt att integrera välgörenhet med något som människor tycker om och gör ofta, att shoppa, säger Terence Yeo på One Cent Movement.


Källa: Tech in Asia

Annons