Annons

Digital musik går om fysisk media

Digital musik går om fysisk media

2012-01-24 09:46

Grammofonleverantörernas Förening meddelade igår att den digitala musikförsäljningen nu står för 51 procent av den totala försäljningen. CD-skivorna hänger dock fortfarande kvar på en respektabel nivå och albumförsäljningen står för 46 procent.

All fysisk media sjunker dock år för år, utom vinylskivor som ökade med 52 procent. De står dock endast för 1 procent av all försäljning.

Den vinnande distributionsformen är strömmande musiktjänster som står för 82 procent av den digitala försäljningen. Det verkar även vara den enda kategorin som ökade, jämfört med 2010, och detta med 105 procent. Andra former av digital distribution verkar alltså gå över till strömmande tjänster.

Totalt sett ökade musikförsäljningen med endast 0,5 procent i Sverige och verkar ha räddats av strömmande media. Tydligen är Sverige långt fram när det kommer till digital musikförsäljning:

– Det är förstås glädjande att den digitala musikförsäljningen visar fortsatt stark tillväxt och att den svenska andelen digital musikförsäljning är så stark i en internationell jämförelse (motsvarande siffra globalt är 32 procent). Det är egentligen bara USA, Norge och Sydkorea som visar siffror liknande de svenska (51 procent). Då mediabilden och branschen är så fokuserad på den digitala marknaden sedan ett par år är det dock nästan mer överraskande att cd:n fortfarande står för nästan hälften av de genererade intäkterna för musikbolagen, säger Ludvig Werner, VD för IFPI Svenska Gruppen.

Ett stort grattis till Spotify för vi gissar att de har en stor del av denna digitala distribution.

 

Källa: ifpi

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta