Digital musik står nu för majoriteten av inkomsterna

För första gången någonsin tjänar skivbolagsbranschen mer pengar på musik som distribueras digitalt än på fysiska skivor. Samtidigt fortsätter streamingtjänster att vinna mark i den digitala världen och mer än 41 miljoner människor betalar idag för strömmad musik.

I Sverige har intäkterna från digitala musiktjänster, som till exempel Spotify och Itunes, sedan länge passerat de fysiska. Och även om den fysiska skivan fortfarande dominerar i länder som Frankrike, Japan och Tyskland, ser det nu likadant ut globalt.

Enligt en ny rapport från branschorganisationen Ifpi, tjänar nu för första gången skivbolagsbranschen mer pengar på musik som distribueras digitalt än på fysiska skivor.

Annons

Prenumerationstjänster ökar

Under 2014 landade de digitala intäkterna på 6,85 miljarder dollar medan intäkterna på den fysiska försäljningen stannade på 6,82 miljarder dollar. De totala intäkterna minskade dock med knappt en halv procent då de digitala intäkterna inte ökar i samma takt som de fysiska blir mindre.

Samtidigt fortsätter strömmad musik att vinna mark. Musiktjänster som erbjuder prenumerationsmöjligheter ökade sina intäkter med 39 procent under förra året till 1,57 miljarder dollar och står nu för 23 procent av den digitala försäljningen. Man uppskattar att drygt 41 miljoner människor världen över idag betalar för strömmad musik. Att jämföra med 28 miljoner 2013.

 

Källa: Ifpi.org

Annons