Digital spelförsäljning mer poppis än att köpa i butik

Att köpa film, musik och böcker på nätet har blivit allt vanligare, men även spel tar en allt större plats i den digitala världen. Enligt den svenska branschorganisationen Dataspelsbranschen, omsätter den digitala spelförsäljningen i Norden nu mer än den traditionella butiksförsäljningen.

Att digitala spelbutiker lockar allt fler köpare är det nog få som tvivlar på. Men nu finns det svart på vitt. För första gången någonsin har nämligen branschorganisationen Dataspelsbranschen, nu tagit med siffrorna över den digitala spelförsäljningen i Norden.

Något som betyder att man i rapporten Nordic Games Sales 2013 kan presentera en mer komplett bild av marknaden i Norden, och den faktiska fördelningen mellan digital och traditionell spelförsäljning.

Annons
Annons

63 procent digitalt

Under 2011-2013 har spelförsäljning i butik i genomsnitt minskat med 13 procent per år. Men nu när även digital spelförsäljning finns med visar det sig att 2013 var det starkaste året någonsin för nordisk spelförsäljning, med intäkter över 8,7 miljarder kronor, eller närmare en miljard euro. Av detta står den digitala försäljningen för hela 63 procent.

Traditionella återförsäljare är fortfarande den enskilt största försäljningskanalen medan det största segmentet utanför butikshandel är mobilspel som omsätter 1,7 miljarder kronor. I Sverige uppgår de totala intäkterna på spelmarknaden till 3,2 miljarder kronor.

– Det var ännu mer än vad vi hade räknat med. Det har skett en stor förändring i spelvärlden de senaste åren. Spel för mobiltelefoner, sociala medier och online-spel har kommit väldigt snabbt, inte minst för att de gör spel tillgängliga för nya publikgrupper. Samtidigt sätter de nya konsolerna försäljningsrekord och med dem kan man spela både spel på skiva och från nätet, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

 

Källa: Press, SweClockers

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!