Annons

Digitala brevlådor kommer få stora konsekvenser för breven

Digitala brevlådor kommer få stora konsekvenser för breven

2018-06-07 15:00

"Kan krävas statliga subventioner".

Post- och Telestyrelsen (PTS) har genomfört en undersökning kring hur svenskarna ser på sina behov av att skicka och ta emot fysiska brev. Undersökningen ska inkludera privatpersoner och småföretag. Myndigheten vill ta tempen på marknaden för brevförsändelser och se hur den digitala utvecklingen påverkar behoven.

Undersökningen, som genomförts av Intermetra, ska visa på att endast var åttonde person har ett stort behov av att kunna skicka brev. Hos små företag är dock behovet större och där ska 28 procent ha ett stort behov av att kunna skicka brevförsändelser. Motsvarande siffror för att ta emot är 21 respektive 25 procent.

"Måste fortsatt hålla en hög nivå"

Det som är i fokus när det kommer till fysiska brev ska vara myndighetspost och fakturor.

- Det är tydligt att svenskarnas behov av posttjänster förändras i snabb takt. Lika tydligt är det att kvaliteten i postutdelningen fortsatt måste hålla en hög nivå. Även om vi inte skickar eller tar emot lika många brev längre så finns det krav och förväntan på att breven kommer fram till rätt mottagare och i rätt tid, säger Olof Bjurö, chef vid PTS postavdelning, i ett pressmeddelande.

"Det viktiga är förutsägbarhet"

Undersökningen visar samtidigt att drygt hälften av de tillfrågade, privatpersoner och företag, inte har några problem med en postutdelning som endast sker två dagar i veckan. Hur många utdelningar man behöver varierar dock förstås, men de flesta är överens om att det viktiga är förutsägbarhet, det vill säga att breven faktiskt kommer fram på utsatt tid.

Annons
Annons
- Postoperatörerna behöver ställa om sin verksamhet i takt med att användarnas beteende och behov ändras. Om vi inte kan anpassa servicenivån efter detta så kan det inte uteslutas att det kommer krävas statliga subventioner för att det ska vara möjligt att upprätthålla tillförlitlighet och kvalitet i den samhällsomfattande posttjänsten, säger Olof Bjurö.

Digitala brevlådor är dödsstöten?

LÄS ÄVEN: PostNord ska bli digital brevlåda för e-handelsinfo

PTS tar även upp de digitala brevlådorna som blir allt mer populära. PostNord meddelade också nyligen att de kommer att lansera en egen digital brevlåda, som ska innehålla e-handelsfunktioner. Digitala brevlådor är ju dock en del av “problemet” när det kommer till de minskande brevflödena.

- Övergången till digitala tjänster kommer att fortsätta. När användningen av digitala brevlådor slår igenom på bred front så kommer det få stora konsekvenser för brevvolymerna. Vi kommer att följa den här utvecklingen och hur den påverkar förutsättningarna för fortsatt distribution av fysiska försändelser, det är viktigt inte minst med tanke på de användare som av olika anledningar har svårare att ta till sig digitala alternativ, säger Olof Bjurö.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta