Digitala garage ska hjälpa småföretagare på nätet

Google vill hjälpa britterna att bli bättre på nätet. För att lyckas med det ska man öppna digitala garage runt om i Storbritannien. Först ut är Leeds och målet är att hjälpa drygt 200 000 småföretag att utnyttja nätet och dess fördelar.

Sökjötten Google har öppnat vad man kallar ett digitalt garage i Leeds. Det första av fem drop-in center där man hoppas uppmuntra lite drygt 200 000 brittiska företag att komma ut på nätet.

Eileen Naughton, vd för Google Storbritannien, säger att endast 30 procent av de brittiska småföretagen har en effektiv online-närvaro. Nu vill man hjälpa till att få fart på de resterande 70 procenten.

Annons

– Vi tror att genom att ge småföretagare tillgång till expertråd bidrar vi till att stärka Storbritanniens rykte som en av de mest avancerade digitala ekonomierna, och cementera sin plats som den mest avancerade e-handelsmarknaden i världen, säger Eileen Naughton.

Fem städer totalt

Det digitala garaget i Leeds kommer officiellt att slå upp dörrarna den 30 mars men har redan kört en smyglansering. Här kommer man bland annat att erbjuda företag hjälp med att bygga en mobil sajt, utveckla sin e-handel och förbättra sin sökoptimering.

Garaget i Leeds kommer att finnas på plats i sex månader innan man drar vidare till nästa stad, fem brittiska städer totalt.

– Vi har aldrig satt upp en utpost i en stad, i ett garage, som vi har här i Leeds och att erbjuda dessa tjänster öppet är ett spännande experiment. Vi förstår att småföretag inte har samma möjligheter när det gäller IT-infrastruktur och utveckling, och att de behöver vår hjälp inom området mer än ett stort företag skulle, säger Eileen Naughton.

 

Källor: The MirrorReuters

Annons