Digitalt proffs tar över när WGP expanderar till Malmö

Flyttar närmare kundföretagen CDON och Bygghemma.

Web Guide Partner, eller WGP, är enligt den egna sajten "en av Sveriges främsta och snabbast växande byråer inom digital marknadsföring". Företaget, som omsätter 66 miljoner kronor, hjälper andra företag med bland annat sökmotoroptimering, content och sociala medier.

Närvaro ska ge stöd och hjälp

Kanske inte helt oväntat har WGP flera e-handelsföretag bland sina kunder, däribland Lyko, Interflora och Ikea. I södra Sverige har bolaget etablerat samarbeten med till exempel CDON och Bygghemmagruppen - och nu väljer WGP att utöka sina satsningar i just de södra delarna av landet.

Annons

Detta genom att öppna ett nytt kontor i Malmö, som är tänkt att både ta WGP närmare sina kunder och att skapa nya affärer i regionen.

- Vår etablering i Malmö handlar först om att stärka samarbetet med våra befintliga kunder i Malmö och Helsingborg, där vi via en ökad närvaro kan ge dem betydligt bättre stöd och hjälp, säger Niklas Flisberg, vd på Web Guide Partner, i ett pressmeddelande.

Öresundsregionen - "en e-handelsbubbla"

I samband med etableringen i Malmö rekryterar WGP Linus Larsson som ny Agency Director till att "att driva kontorets verksamhet och utveckling".

Han kommer närmast från rollen som Global Online Traffic Manager på Thule Group, och ska dessutom ha gjort sig känd som en flitig föreläsare inom digital marknadsföring.

- Att se större specialiserade byråer som WGP etablera sig här nere förvånar mig inte ett dugg. Inte bara Malmö, utan hela Öresundsregionen med Lund, Helsingborg och Köpenhamn inräknat, är en entreprenörs- och e-handelsbubbla som är oerhört spännande att jobba med. Att WGP väljer att göra satsningen med mig är såklart en jättestor ära och utmaning, säger Linus Larsson i en kommentar.

Samarbete med Stockholmskontoret

På WGP:s byrå i Stockholm arbetar i dag ett 30-tal konsulter inom digital marknadsföring. Meningen är att de ska arbeta tillsammans med gänget i Malmö, som väntas ha utökats till 12 personer om tre år.

- Fokus för oss kommer alltid ligga på kvalitet och att skapa kundvärde, vilket jag är helt övertygad om att Linus med sin erfarenhet kan göra på ett bättre sätt i regionen än vad vi idag kan från Stockholm. Linus tidigare resultat från både in-house- och konsultrollen tillsammans med hans anseende i branschen gör att jag har fullt förtroende för att han kommer leverera bättre än plan i denna nya satsning, avslutar Niklas Flisberg.

Annons
Annons