Discshop breddar med hemelektronik

Discshop, en av Nordens ledande e-butiker inom hemunderhållning expanderar sin verksamhet och börjar nu också sälja hemelektronik och hushållsprodukter på sajten.

Tidigare i höst gick Dischshop ihop med Adlibris och blev då ett dotterbolag till bokjätten. Målet var tydligt, att expandera och öka tillväxten, både organiskt och genom nya förvärv. Den utökade produktportföljen är helt enkelt ett steg i Discshops fortsatta tillväxtstrategi.

– Det här är ett naturligt nästa steg för oss, hemelektronikbranschen växer så det knakar på nätet och det är produkter som väldigt många av våra kunder har efterfrågat. Precis som i vårt övriga sortiment satsar vi på ett brett utbud till bra priser utan att kompromissa med kvalitet. Discshop har alltid stått för hög kvalitet, snabba leveranser och utmärkt kundservice och det är ledorden även nu när vi expanderar, säger Discshops vd Henrik Oscarsson.

Annons

Vill utmana CDON?

Med tanke på Discshops sammanslagning med Adlibris och den senaste expanderingen känns det som att Discshop är lite ute efter att göra en ”CDON”. Helt enkelt bli ett Internetvaruhus och flytta in flera olika produktkategorier under ett och samma tak.

Konkurrenten CDON.com har under det senaste året tagit steget från att vara en nätbutik till ett nordiskt Internetvaruhus. Nyligen har man breddat sitt sortiment med bland annat vitvaror och hushållsprodukter från Tretti.com men också med sport och fritidsprylar.

Under förra året gjorde man även en stor satsning på hemelektronik, något som i dag växt till den största produktkategorin på CDON.com.

Internetförsäljningen av hemelektronik omsatte 6,7 miljarder under förra året och är en av de snabbast växande kategorierna med en tillväxt på 11 procent under 2012 (källa: E-barometern Q2 2012). Så det är kanske inte så konstigt att Discshop vill ha en del av den kakan.

Källa: Press

Annons