Dollarstore i nytt blåsväder – säljer skämtsam toalettskylt

VD:n kontrade med att beställa in en ny skylt med motsatt budskap.

För några veckor sedan kunde vi på Ehandel.se avslöja att butikskedjan Dollarstore planerar att börja med e-handel under nästa år och att detta just nu förbereds som bäst.

Samtidigt har företagets VD Peter Ahlberg flera gånger uppmärksammats för sina uttalanden. Det senaste spektaklet inträffade mitt i sommaren, när Ahlberg kunde konstatera att SVT och flera andra mediers skriverier om honom och hans företag, lett till att Dollarstore satte nytt försäljningsrekord i juli månad. Det hela slutade med att Peter Ahlberg skickade tårtor till SVT som tack för hjälpen.

Annons

“Hur tänkte ni nu?”

Nu har företaget återigen fått kritik för sitt skämtsamma lynne och inte heller denna gång väljer Peter Ahlberg den konventionella vägen för att bemöta kritiken.

Denna gången är det företagets butik i Luleå. Där har lokalkändisen Mió Evanne uppmärksammat en ovanlig skylt på butikens skylthylla. Skylten föreställer en mansgubbe som smygtittar på en kvinnlig figur som ska föreställa sitta på toaletten. Samma motiv orsakade för några år sedan stor uppmärksamhet när den målades på en skoltoalett i samma stad, men senare togs bort.

- Kära Dollarstore, hur tänkte ni nu? Känns det fräscht och 2017? En man som klättrar upp på en toadörr för att skända en kvinna, kränka någon som låst omkring sig för att få vara ifred. Vem har okejat detta inköp? Finns den här skylten runt omkring i vårt land nu? Vem köper denna? Jag blir sååå arg och äcklad av er! skrev Mió Evanne på sin blogg, efter att i sin tur ha tipsats om skylten av en kompis.

“Känns det mindre ‘kränkande?”

När Mió Evanne hörde av sig till Peter Ahlberg personligen, fick han dock ett överraskande svar. Istället för att plocka bort skylten meddelade Ahlberg att han tänkte beställa in ännu en skylt - med motsatt budskap.

- Hej och tack för dina intressanta synpunkter! Vad tråkigt att skylten känns besvärande. Jag har nu bett om ytterligare en skylt där en kvinna hänger över båset. Känns det mindre “kränkande”? skrev Ahlberg i mejlet.

Några förändringar i kedjans utbud blir det inte heller då den aktuella skylten blir kvar i sortimentet, hälsar den orädde VD:n för det blivande e-handelsföretaget, som vi sannolikt inte sett det sista av.

Annons