Annons

Domytask vill bli ett Blocket för tjänster och småärenden

Domytask vill bli ett Blocket för tjänster och småärenden

2014-01-24 16:18

E-handel med tjänster blir allt vanligare. En svensk sådan är Domytask.se som lanserades i höstas. Här kan privatpersoner lägga upp annonser och få hjälp med saker de inte vill, eller har tid med själva. Responsen har varit positiv och nu expanderar man vidare till fyra nya städer.

Trenden att ta hjälp av andra privatpersoner med diverse småärenden har funnits en längre tid i USA. Bland annat har Google lanserat sin nya e-marknadsplats, Google Helpouts. En sajt där proffs kan dela med sig av sin visdom till kunskapstörstande. Häromdagen startades även en tjänst som erbjuder personliga e-shoppare.

Nu börjar fenomenet även sprida sig till Sverige och i höstas lanserade DHL leveranstjänsten MyWays. En logistikpool som bygger på att privatpersoner levererar paket direkt till andra privatpersoner mot ersättning.

I oktober 2013 lanserades även Domytask.se, en online-marknadsplats för tjänster och småärenden. Folk som har ont om tid och inte hinner med allt på sin ToDo-lista kan ta hjälp av andra privatpersoner i sitt närområde som vill hjälpa dem, och tjäna extra pengar.

– Du lämnar en förfrågan på hemsidan där du beskriver vad du vill ha hjälp med och vad du är beredd att betala för det, och får inom några timmar svar av ”agenter” som är intresserade av att utföra jobbet till det föreslagna priset. Agenterna som hjälper är oftast studenter, pensionärer eller andra med tid över, säger Babak Ayani, VD för Domytask.

Siktar på 20 städer i år

Hjälpen kan bestå av i stort sett vad som helst, som till exempel hundvakt, hjälp att slänga grovsopor, flytthjälp, trädgårdshjälp, fönsterputsning eller datorsupport.

Mindre än 3 månader efter lanseringen har Domytask 300 personer i sitt nätverk som är intresserade av att utföra uppdrag och hjälpa andra personer. Och nu fortsätter man expansionen och lanserar tjänsten i fyra nya svenska städer, Uppsala, Linköping, Västerås och Örebro.

– Det känns jättekul med den positiva respons vi fått efter lanseringen. Vi hoppas kunna fortsätta växa i samma takt och vårt mål är att vara etablerade i de 20 största städerna i Sverige innan årets slut. Vår vision är att bli den etablerade mötesplatsen för köp och försäljning av tjänster på samma sätt som Blocket är för fysiska produkter, säger Babak Ayani.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Edward
2014-01-28 18:00

Intressant artikel! Kolla in www.taskrunner.se, liknande företag och grym tjänst! Finns andra liknande koncept i Sverige också...

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.