Annons

Driftstörningar på Skicka Lätt - Posten svarar

Driftstörningar på Skicka Lätt - Posten svarar

2012-02-28 15:27

De flesta känner förmodligen till Postens tjänst Brev Skicka Lätt. Ett varubrev så som e-handlarna ville ha det men som de först inte verkade få använda. Efter att tumultet kring Postens nya tjänst lagt sig visade det sig att det visst gick att använda Skicka Lätt. Tjänsten finns fortfarande inte i Pacsoft men den verkar användas ganska flitigt av flera mindre e-handlare.

Detta visar sig speciellt när Brev Skicka Lätt legat nere sporadiskt de senaste dagarna. E-handlare är frustreade i forumet och samtidigt diskuteras det om tjänsten är riktad till företag eller privatpersoner. Detta med tanke på att tjänsten hittas på Postens företagssida och i faktabladet hänvisas man till Kundtjänst Företag.

Vi slängde oss därför på e-handelsluren (mailen) och ställde några raka frågor till Posten. Dessa var svaren vi fick:

1. Riktar sig tjänsten Skicka Lätt till företag eller privatpersoner, eller båda?

"Tjänsten riktar sig till direktbetalande kunder, alltså både privatpersoner och företag."

2. Skicka Lätt har rapporterats vara nere till och från de senaste dagarna. Hur ser driftsituationen ut och är detta problem löst?

"Vi har tekniska problem med tjänsten sedan i torsdags kl 17 på grund av flera orsaker, bl a en avgrävd kabel i Stockholmsområdet och DNS-problem. Vi har högsta prioritet på att få detta löst så snart som möjligt. Vi har just nu ingen uppgift om när allt ska fungera som vanligt."

3. Kommer vi att få se Skicka Lätt introduceras i Pacsoft?

"Det finns för närvarande inga planer på att lägga till Skicka Lätt i Pacsoft."

Det ser alltså inte ljust ut på e-handelsfronten gällande Skicka Lätt. Vi hoppas dock att Posten får rätsida på sin tjänst inom kort så att e-handlarna kan återgå till sitt manuella varubrev. I skrivande stund har vi rapporter om att tjänsten fungerar.

 

Uppdatering 12-02-29:
Det är fortsatta driftstörningar gällande Brev Skicka Lätt men Posten säger att de jobbar intensivt med att få igång det igen.

Uppdatering 12-03-02:
Posten meddelar att tjänsten nu skall fungera:

"Vi har under ungefär en veckas tid haft tekniska problem med våra webbtjänster Skicka Direkt och Reklamfixaren. Problemen har bland annat berott på en avgrävd kabel, krånglande servrar och uppdateringar av applikation och brandväggar.

Båda tjänsterna fungerar nu och vi säkerställer att de fel som uppstod inte ska kunna upprepas. Vi förstår att detta har orsakat en besvärlig situation för våra kunder och beklagar det."

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Kodmyran
2012-02-28 15:53

Där ser man, man har alltså gjort en vändning, det var trevligt, men varför inte lägga in den i pacsoft?
Innan det är gjort är det knappast en speciellt genomtänkt företagstjänst. Känns galet dumt att knappa allt manuellt, oavsett om man då säger att det är en företagstjänst också så är det knappast en företagsvänlig sådan

Parvelito
2012-02-28 16:00

Fick lite "skvaller från insidan" idag.
Det ryktas lite om att det skall komma varubrev där man kan lägga till ID-kontroll som en tilläggstjänst för att tillmötesgå kravet på kvittens.

Jag tror det är därför den här tjänsten inte kommer i Pacsoft. Den är för kontantbetalande kunder med få försändelser. (I längden fungerar det inte om man hos postombud/FC skall stå och manuellt skjuta in hundratals försändelser som en E-handlare kan komma med, vilket är den gängse rutinen för Skicka Lätt).

Kodmyran
2012-02-28 16:16

Det låter jättebra om den tjänsten kommer, den ser jag fram emot

Nicklas
2012-02-28 18:20

Det låter trevligt om det blir så, jag är på alla jag pratar med från Posten att detta saknas som extratjänst på varubrevet.

GregerA
2012-02-28 19:34

Jag hoppas att de (Posten) då förstår att ID-kontrollen då inte får kosta lika mycket som rek-tillägget är idag. Då blir det genast ointressant.

attitude.se
2012-02-29 18:39

Hmm. Någon har alltså grävt av skicka lätt-kabeln...

Jimmy Öström
2012-02-29 22:27

He he he den var faktiskt låg, men bra=)

Nuco
2012-03-01 15:37

Det där med avgrävd kabel är så klart ren skitsnack.

Tjänsten var igång i måndags men funkade tyvärr inte 100%. Trots korrekt ifyllt postnummer så systemet ifrån om detta var felaktigt. Felet bekräftas av den något skralla Posten kundtjänst. Kort därefter möttes man åter igen att tjänsten ligger nere.

Denna tjänst dras med allvarliga problem hela tiden. Fraktlappar som inte genereras och man får ringa och jaga supporten som sen hänvisar till ekonomi avdelning där man själv får kräva återbetalning.

Gör om gör rätt. Det kanske blir bättre nu efter en sån här lång nertid kan man hoppas.

Tian
2014-02-03 11:10

Kan inte Posten svara igen - såhär i "efterhand" några år senare på varför de f o r t f a r a n d e inte tycks kunna få tjänsten att fungera ordentligt?

"Avgrävd kabel" Så pinsamt!...

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta