Dubbelt så bra tillväxt med internationell e-handel

Enligt en ny rapport från DHL är det inom internationell e-handel som den största tillväxten är att vänta.

Internationell e-handel väntas växa med i genomsnitt 25 procent per år mellan 2015 och 2020, vilket är dubbelt så mycket som tillväxten inom nationell e-handel. Det innebär att marknaden för internationell e-handel går från att vara värd 300 till 900 miljarder amerikanska dollar. Detta enligt siffror från DHL som har satt ihop och publicerat en rapport på området internationell e-handel.

Rapporten, som har fått namnet "The 21st Century Spice Trade: A Guide to the Cross-Border E-Commerce Opportunity", uppmanar alla e-handlare att satsa på en utlandsexpansion eftersom det är inom det området pengar finns att tjäna.

Annons

"Mycket lättare än många tror" 

Enligt DHL, som förstås själv säljer frakttjänster för internationell e-handel, kan e-handlare öka sin försäljning med i snitt 10-15 procent genom att sälja till internationella kunder.

- Att skicka internationellt är mycket, mycket lättare än många återförsäljare tror och vi ser varje dag de positiva effekter som försäljning till internationella marknader kan ha på våra kunders tillväxt. Möjligheten att satsa globalt finns där för många återförsäljare på alla marknader, säger Ken Allen, VD på DHL Express, i ett pressmeddelande.

Enligt pressmeddelandet bygger DHL:s rapport på bland annat forskning och djupgående intervjuer som genomförts av ett “ledande globalt managementkonsultföretag”. I rapporten framgår det även att logistik, förtroende, pris och kundupplevelse uppges vara de största problemen när konsumenterna ger sin syn på internationell e-handel.

Annons