Duktiga E-handlare kan bli straffade av UPS

Logistikföretaget UPS brottas med julhandeln på nätet och nu planerar man att straffa e-handlare som säljer oväntat bra.

Fraktbolaget UPS har tidigare år kämpat med de ökande e-handelsvolymerna och speciellt julhandeln 2013 gick dåligt med många försenade leveranser.

Förra året rustade man upp ordentligt inför julhandeln vilket gav resultat men samtidigt anställde man för många. Julen 2013 var det alltså för lite kapacitet och 2014 tog man in 95 000 extra arbetare vilket tydligen var för mycket.

Annons

Utlämningsställen ska lätta på trycket

Nu satsar man stort på den svenska modellen och ska utöka antalet utlämningsställen i USA. Vilket ska lätta på trycket under julhandeln med mindre hemleveranser. Totalt hoppas man öka antalet pick-up points till 8000 innan julen.

- UPS Access Points ger ett bekvämt och säkert alternativ till hemleverans för att förbättra e-handelsleveranserna och upplevelsen för konsumenterna, säger David Abney, VD för UPS.

Samtidigt ska man anställa färre efter förra årets överkapacitet. UPS har även tillsammans med FedEx, som också haft problem under julhandeln, ökat priserna generellt med 5 procent detta år.

UPS ska även planera möten med de stora e-handlarna och försöka få dem att släta ut flödet av paket. Fraktbolaget gillar nämligen inte julens pakettoppar och nu ska man även lägga på en straffavgift för de som går utanför angivna volymer.

 

På bild: David Abney

Annons