Dustin omsatte 2,6 miljarder – delar B2B-kakan i två

Nytt år, ny vd.

Den svenska, och nordiska, e-handelsjätten Dustin rapporterar idag hur det gått under företagets första kvartal. Ett kvartal som sträcker sig mellan den 1 september och den 30 november 2017.

E-handlaren ökade sin omsättning med 13,5 procent, vilket innebär att de omsatte 2,59 miljarder kronor under kvartalet. Rörelseresultatet ökade också och landade på 108 miljoner kronor, jämfört med 98 miljoner under samma period ett år tidigare.

Annons

Dustin har även en ny vd, vilket vi rapporterat om tidigare.

LÄS ÄVEN: Sveriges e-handelsgigant har hittat sin nya ledare

Thomas Ekman leder numera den svenska e-handelsjätten och han slänger in lite personliga reflektioner i dagens kvartalsrapport.

- Under min första tid har jag sett stora delar av verksamheten och träffat många av våra fantastiska medarbetare. Den positiva bild jag hade av företaget sedan tidigare har förstärkts ytterligare, skriver Thomas Ekman.

"Nordens ledande e-handlare"

Dustin är som vi vet störst inom B2B - den konsumentinriktade verksamheten Dustin Home står endast för 7 procent av omsättningen. Nu delar företaget även upp B2B-delen i olika segment.

- Vi delar nu upp det tidigare segmentet B2B i två nya segment baserat på kundgrupp, dels SMB, små och medelstora företag och dels LCP, stora företag och offentlig sektor.

I och med den uppdelningen avslöjar även företaget att små och medelstora företag står för 41 procent av företagets omsättning, medan stora företag och offentlig sektor står för 52 procent av försäljningen.

- Som Nordens ledande e-handlare mot företagsmarknaden kan vi genom fortlöpande utveckling av vårt produkt- och tjänsteerbjudande tillsammans med en ökande andel onlineförsäljning och ett aktivt hållbarhetsarbete stärka vår position ytterligare, konstaterar Thomas Ekman.

Annons

Annons