Dustin visar tillväxt men privatkunderna sviker

Nätjätten visar upp en fin tillväxt inom B2B på en för tillfället utmanande marknad. B2C-försäljningen fortsätter däremot att backa, men här säger sig Dustin prioritera lönsamhet före volym.

Sveriges största e-handel, Dustin, har under morgonen släppt sin rapport för det fjärde kvartalet (juni-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2014/2015. Under perioden kan bolaget visa upp en omsättningsökning med 7,4 procent till 1759 miljoner kronor. Kvartalets resultat uppgick till 30 miljoner kronor, att jämföra med -20 miljoner kronor föregående år.

Tillväxten inom Dustins huvudsegment var trots den relativt svaga marknaden fortsatt god under kvartalet skriver man i rapporten. Den organiska tillväxten inom företagssegmentet (B2B) uppgick till 9 procent under fjärde kvartalet och försäljningen har utvecklats positivt, bland såväl små och medelstora företag, som inom större företag och offentlig sektor.

Annons

– Vår onlineförsäljning, som utgör basen i Dustins verksamhet, fortsätter att utvecklas positivt och bidrar till en allt starkare position bland små och medelstora företag, säger Dustins vd, Georgi Ganev.

– Vidare valde vi att under kvartalet stärka relationen med ett antal större kunder som vi långsiktigt vill växa med, vilket har påverkat volymen positivt men marginalen initialt negativt.

Planerad butiksöppning i höst

Sett till helåret, september 2014-augusti 2015, ökade omsättningen med 7,6 procent till 7933 miljoner kronor. Periodens resultat uppgick till 125 miljoner kronor, att jämföra med 164 miljoner kronor föregående år.

Samtidigt konstaterar man att konsumentsegmentet (B2C) är ett komplement till Dustins kärnverksamhet B2B.

– Segmentet (B2C) svarade under det fjärde kvartalet för 8 procent av den totala försäljningen. Omsättningen minskade med drygt 20 procent relativt fjolåret medan marginalen minskade med 1,1 procentenheter under kvartalet till 3,4 procent. Vår strategi att prioritera lönsamhet före volym ligger fast, säger Georgi Ganev.

Inom kort kommer Dustin även att slå upp portarna till sin första fysiska butik. Den 20 oktober har nätjätten bjudit in till en förhandsvisning inför öppningen av Dustins konceptbutik på Sveavägen i Stockholm.

Annons