E-avtalet hjälper E-handlare med köpvillkoren

Det finns många utmaningar med att vara e-handlare. En av dem är att hålla reda på vilka lagar och regler som gäller. Men nu lanseras webbtjänsten E-avtalet som kan göra det enklare för nätbutiker att ta sig genom villkorskrånglet och skapa igenkännbara köpvillkor.

Inför julhandeln 2012 visade en granskning från Konsumentverket att mer än hälften av alla e-handlare bröt mot något av lagens informationskrav på sin hemsida. Nästan lika många hade felaktig eller ingen information om ångerrätten.

Men nu lanseras webbtjänsten E-avtalet som ska hjälpa e-handelsföretagen genom djungeln av villkor och lagar. Initiativtagare till tjänsten är Johan Frykendahl som tidigare bland annat utvecklat trygghetsmärkningen Trygg e-handel tillsammans med Svensk Distanshandel.

Annons

– Två av målsättningarna med initiativet är att förenkla för e-handelsföretagen och att skapa igenkännbara köpvillkor så att nätkonsumenterna lättare hittar viktigt information inför köpet, säger Johan Frykendahl.

Beror ofta på kunskapsbrister

E-avtalet deltog i finalen som en av de utvalda affärsidéerna i Tillväxtjakten, och tjänsten som ska hjälpa e-handlare att skapa, underhålla och bevaka köpvillkor i sin nätbutik kan nog fylla en funktion.

Otydligheter, bristande information eller villkor som strider mot lagen är bara några exempel på felaktighet och brister i köpvillkoren hos svenska e-handelsföretag enligt Johan Frykendahl:

– För många mindre e-handelsföretagen är det många gånger en resurs- och kunskapsbrist som är orsaken till bristerna i villkoren. Det finns exempelvis fortfarande e-handelsföretag som än idag hänvisar till 2 års reklamationsrätt trots att den förlängdes till 3 år den 1:a april 2005.

Under utvecklingen av E-avtalet har ett flertal e-handelsföretag och e-handelsprofiler utvärderat tjänsten. Pär Liljehammar, serieentreprenör och profil inom e-handel som säger följande om E-avtalet:

– Jag tycker det är jätteviktigt att e-handelsföretag kan presentera villkor på ett strukturerat sätt som följer de lagar och regler som gäller, det ger tryggare konsumenter och gynnar e-handeln som bransch. Enklare än så här blir det inte för e-handelsföretagen. Då tänker jag särskilt för mindre företag som normalt inte har möjlighet att ta hjälp utifrån.

Källa: Press

Annons
Annons