Intervju: E-handel ”ingen rocket science”, enligt Apoteas VD

VD:n Pär Svärdson delar med sig av sin syn på nätapoteket Apoteas stora framgångar de senaste åren.

Apotea har vuxit lavinartat de senaste åren. Företaget har gått från en omsättning på drygt 35 miljoner kronor 2012 till 288 miljoner kronor 2014. Förra året landade vinsten på fem miljoner kronor.

- Ja, vi växer jättemycket och vi kommer att fortsätta växa 2015. Det här året har vi en budget på 500 miljoner kronor och det kommer vi att slå ordentligt. Vi har fått många nya kunder och märker att folk rekommenderar Apotea. Vi får höga betyg i olika jämförelser, säger Pär Svärdson till Ehandel.se.

Annons

Varför gillar folk Apotea?

- Snabba leveranser, låga priser, fraktfritt. Det är ingen rocket science med e-handel, utan det ska vara snabbt och billigt.

Pär Svärdson tror att Apoteas framgångar till stor del beror på att de inte har någon särskild konkurrens. Fysiska apotek som även finns på nätet har inte samma fokus, enligt honom.

 - Vi är den enda rena internetaktören. De fysiska aktörerna har kanske 99 procent fokus på butiken, och en procent på nätet. Vi har hundra procent fokus på nätet och det är därför vi växer så oerhört snabbt. Vi är femtio gånger större än 2011.

Den framgångsrike VD:n har tidigare ansvarat för nätbokhandeln Adlibris. Där upplevde han att konkurrensen om kunderna var mycket hårdare än i apoteksbranschen, både för att det fanns fler aktörer och för att marknaden inte var lika mogen som nu.

På senare tid har en del e-handlare satsat på att utöka verksamheten med fysiska butiker. Men trots framgångarna är det inte troligt att Apotea gör samma sak.

 -Det ser jag som oerhört osannolikt, säger Pär Svärdson.

Istället ligger hans och Apoteas fokus på att fortsätta att erbjuda en bra nätbutik.

Annons

 -Det är så viktigt med bra kundservice. Det handlar om allt ifrån hur paketet ser ut till när det levereras. Många glömmer att ta hand om sina kunder. Man har någon cool marknadsföring och sen tror man att man är hemma, men så fungerar det inte.  

Annons