E-handel med fysiska varor är nästa steg för YouTube

YouTube som sedan en tid tillbaka erbjuder uthyrning av videofilmer, på vissa marknader, ska nu även börja med e-handel av fysiska varor. De har öppnat upp för sina partners att börja sälja biljetter och musik, men även saker som T-shirts, Posters och liknande, direkt på YouTube.

"Vi lanserar en funktion som kallas Merch Store som gör att YouTubes partners kan erbjuda varor direkt på sin kanal, till sina fans", förklarar Christian Weitenberner, Senior Technical Account Manager på YouTube.

Annons
Annons

Det handlar alltså primärt om olika artisters varor och erbjudanden. Detta öppnar dock upp en kanal för YouTube där de kan sälja saker till sina 800 miljoner besökare per månad.

Denna Merch Store har realiserats med med hjälp av YouTubes samarbetspartners Topspin, Songkick, iTunes och Amazon. YouTube har inte avslöjat exakt hur betalningarna kommer att delas mellan de olika aktörerna, men YouTube ska i alla fall ta en viss procent för att täcka kostnaderna.

YouTube, som enligt färsk statistik levererar tre miljarder video-visningar per dag, tar nu ännu ett steg emot att försöka bli lönsam. Något som tjänsten inte är i dagsläget.

Källa: youtube,
itweb, siliconrepublic

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!