Annons

E-handel med fysiska varor är nästa steg för YouTube

E-handel med fysiska varor är nästa steg för YouTube

2011-10-17 14:05

YouTube som sedan en tid tillbaka erbjuder uthyrning av videofilmer, på vissa marknader, ska nu även börja med e-handel av fysiska varor. De har öppnat upp för sina partners att börja sälja biljetter och musik, men även saker som T-shirts, Posters och liknande, direkt på YouTube.

"Vi lanserar en funktion som kallas Merch Store som gör att YouTubes partners kan erbjuda varor direkt på sin kanal, till sina fans", förklarar Christian Weitenberner, Senior Technical Account Manager på YouTube.

Det handlar alltså primärt om olika artisters varor och erbjudanden. Detta öppnar dock upp en kanal för YouTube där de kan sälja saker till sina 800 miljoner besökare per månad.

Denna Merch Store har realiserats med med hjälp av YouTubes samarbetspartners Topspin, Songkick, iTunes och Amazon. YouTube har inte avslöjat exakt hur betalningarna kommer att delas mellan de olika aktörerna, men YouTube ska i alla fall ta en viss procent för att täcka kostnaderna.

YouTube, som enligt färsk statistik levererar tre miljarder video-visningar per dag, tar nu ännu ett steg emot att försöka bli lönsam. Något som tjänsten inte är i dagsläget.

Källa: youtube,
itweb, siliconrepublic

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta