Helgläsning: E-handel med lyxprylar – omöjlig ekvation eller marknad med stora möjligheter?

Ehandel.se har pratat om att sälja dyra klockor online med en exklusiv urmakare, utan nätbutik, och med en e-handlare som säljer klockor för flera hundra tusen på nätet.

Dyra märken drar sig ofta för att sälja sina produkter på nätet, och det har spekulerats i om det helt enkelt är ett måste med en exklusiv butik med serviceminded personal när man säljer en viss typ av varor. Nyligen skrev till exempel en kolumnist i India Times att hela e-handeln i landet bygger på att människor älskar bra erbjudanden och låga priser, något som förstås går dåligt ihop med exklusiva märken som inte vill förknippas med rabatter.

Dessutom betalar lyxkonsumenter egentligen till stor del för upplevelsen av att till exempel gå in i en högklassig butik när han eller hon köper sin vara, enligt kolumnisten.

Annons


Felix Formark, VD på Sjöö Sandström

Precis så resonerar Felix Formark som är VD på Sjöö Sandström, ett svenskt företag som säljer unika exklusiva klockor för ett pris på mellan 15 000 och 150 000 kronor. Företaget bedriver ingen e-handel på den egna hemsidan, och har inga planer på att börja med det heller.

- Vi har valt att inte sälja på nätet. För oss är det ganska enkelt. Det handlar om en investering och en sällanköpsprodukt då vill man kunna känna och klämma på den innan man tar ett beslut, säger han.

"Vi säljer en livsstil"

Däremot har företaget återförsäljare i form av fysiska butiker som ibland också har en tillhörande webbshop. Det kan till exempel vara så att en kund under semestern har hittat en lokal handlare någonstans i Sverige, funderat på att köpa en klocka av denne, men bestämt sig för att avstå och sedan ångrat sig när han eller hon är hemma igen.

- Då kanske man ändå vill gynna den lokala handlaren och då kan man handla över webben, förklarar Felix Formark.

Alla klockor från företaget är unika och byggs för hand, och Felix Formark tror att de som köper företagets klockor gör det på grund av att de vill åt något mer än bara en klocka.

- Vi säljer inte bara klockor, vi säljer en livsstil, kommenterar han.

Han berättar att ett köp av en klocka av Sjöö Sandström dessutom inte bara är en transaktion, utan ett tillfälle då kunden får information om hantverket bakom varan. I samband med köpet får kunden också information om hur man till exempel ställer in datum och bäst tar hand om sin klocka.

Annons

- Upplevelsen är jätteviktig. Det är en komplex produkt och du kan aldrig få samma service över nätet som i en butik.

Ett företag som dock har hittat ett sätt att få kunder att handla dyra föremål online är MyWatch Sweden, som också säljer exklusiva klockor. Ibland kan de kosta så mycket som flera hundra tusen kronor styck.


MyWatch säljer mycket dyra klockor

- Det var ganska svårt i början, men det handlar om att bygga upp ett förtroende. Så vi måste sprida att vi är en seriös aktör. Det är inte så svårt att få folk att kolla men de ska ju handla också, säger Mathias som är inköpsansvarig och kundtjänstmedarbetare på företaget.

Han förklarar att företaget i början mötte en del misstankar om att de till exempel skulle sälja kopior eller att olika garantier inte skulle gälla.

Alla leveranser försäkrade

Företaget, som startade 2013, upplever även en del problem med att vissa märken inte vill att deras klockor ska säljas på nätet. MyWatch kommer runt det genom att istället jobba med auktoriserade återförsäljare, som kan ge en bra rabatt mot att MyWatch tar hand om försäljningen. På så sätt kan priserna till slutkonsumenterna hållas ungefär 10-25 procent lägre än priserna som butikerna kan erbjuda.

Men bryr sig en kund som vill lägga kanske 150 000 kronor på en klocka verkligen om ifall han eller hon får en rabatt på 10-25 procent?

- Det är så olika. En del bryr sig. Vår snittorder ligger på 20 000-35 000 kronor, men vi har nog ett par som handlar för över 100 000 varje månad, och de gör ju det dels för att de vet att de handlar av en seriös aktör och dels för att de vet att de får ett bra pris. Men om någon hellre vill betala mer för att handla sin klocka i en fysisk butik med fin inredning så är det givetvis upp till dem.

Enligt Mathias ser MyWatch ut att omsätta upp emot 25 miljoner kronor 2015. Utöver de lägre priserna har företaget andra konkurrensfördelar, som att alla leveranserna är försäkrade och att de erbjuder öppet köp i 30 dagar. Det gäller dock inte för klockor som kostar över 130 000 kronor eftersom de måste specialbeställas.

- Då förklarar vi för kunden att de inte får öppet köp på just den klockan eftersom den har beställts enbart för deras önskemål.

Hoppas på förändring i branschen

Men trots framgångarna hade MyWatch gärna sett en modell där de kunde handla direkt från leverantörerna. De har övervägt att öppna en fysisk butik, men tror inte att det hade gjort någon skillnad eftersom de misstänker att problemet egentligen inte har med Internet att göra, utan att det är de rabatterade priserna som upprör. MyWatch har försökt att kontakta en del exklusiva märken för att få till samarbeten men har hittills inte nått någon framgång.

- En del varumärkesinnehavare har en nonchalant inställning och ser hellre problem än att hitta lösningar och det är något som vi tycker är tråkigt. Men tiden har sin gång och jag är personligen ganska säker på att det här kommer att ändras i framtiden, säger Mathias.

Annons