Annons

E-handel med virke tar in 10 miljoner kronor Teamet bakom Virkesbörsen

E-handel med virke tar in 10 miljoner kronor

2018-03-01 09:40

BackingMinds satsar på skogsindustrin.

E-handelsinvesterarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, på företaget BackingMinds, går nu in med 10 miljoner kronor i Virkesbörsen, en digital handelsplattform för virke.

- Vi har utvärderat nästan alla lösningar inom skogssegmentet och fastnade för Virkesbörsen som vi ser har potentialen att förändra och digitalisera hela virkesmarknaden, säger Sara Wimmercranz på BackingMinds i ett pressmeddelande.

30 miljarder kronor

Den svenska virkesmarknaden ska omsätta runt 30 miljarder kronor och Virkesbörsen sägs vara den enda svenska oberoende digitala handelsplattformen i branschen.

- Virkesmarknaden lider av bristande transparens och skogsägarna har ofta svårt att veta vilka bolag som köper virket, vad de betalar och när det är rätt att sälja. En mer effektiv, transparent och digital marknadsplats där köpare och säljare möts och tryggt kan göra virkesaffärer tror vi är lösningen på detta och det var så idén till Virkesbörsen föddes, säger Per Hedberg, medgrundare Virkesbörsen.

"Mycket imponerade av teamet"

Bolaget grundades 2016 av Per Hedberg och Adam Aljaraiah. Flera stora skogsbolag och skogsägare sägs redan använda plattformen.

Annons
Annons
- Genom att hålla en helt oberoende position på marknaden, och genom att man förenklar och förbättrar både för köpare och säljare har man fått med sig stora aktörer i alla delar av ekosystemet. Vi är mycket imponerade av teamet och hur långt de har kommit på kort tid, säger Susanne Najafi på BackingMinds.

Det nya pengatillskottet ska användas för fortsatt utveckling av tjänsten, expansion och utökat team.

- Vi är väldigt glada över att få in BackingMinds. De bidrar med den kunskap och erfarenhet vi saknar, samt ett blytungt nätverk som saknar motstycke i Sverige, säger Adam Aljaraidah, VD och medgrundare Virkesbörsen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta