Annons

E-handel och digital plattform får Under Armour att lyfta

E-handel och digital plattform får Under Armour att lyfta

2016-04-25 14:33

Tillverkaren av sportkläder ökade sin direktförsäljning mot konsument med mer än 30 procent under årets första kvartal.

Nike är inte den enda sportjätten som går bra på nätet för tillfället. Under Armour, som grundades 1996, visar även de musklerna. Under årets första kvartal har företagets direktförsäljning, som inkluderar onlineförsäljning, mot konsument ökat med 33 procent till 266 miljoner dollar.

Enligt Kevin Plank, grundare och VD för Under Armour, har företagets digitala plattform, Connected Fitness, varit en viktig del i den framgången. Plattformen, som har 160 miljoner registrerade användare, inkluderar flera olika enheter och appar och hjälper användarna att hålla koll på och planera sin träning, kost och sömn.

Särskilt det senaste tillskottet HealthBox, som inkluderar en klocka, pulsmätare och våg, har varit en succé. "Lådan" som kostar drygt 400 dollar var företagets näst bäst säljande produkt på nätet under kvartalet och totalt ökade intäkterna genom Connected Fitness med 120 procent till 18,5 miljoner dollar.

Annons
Annons
– Utöver produkter som HealthBox ser vi stora förbättringar i onlineförsäljningen som kommer via vårt community på Connected Fitness. Bara under det senaste kvartalet matchade vi nästan intäkterna jämfört med hela 2015, säger Kevin Plank.

Kvinnor en viktig målgrupp framöver

Man kan även konstatera att mer än hälften av alla besökare till företagets amerikanska e-handel kommer från mobila enheter.

– Den snabba förändringen i hur människor interagerar med vårt varumärke har varit häpnadsväckande. Det är oerhört viktigt att vi möter våra konsumenter där de är och vårt fokus ligger på att förbättra vår e-handelsupplevelse för konsumenterna, säger Kevin Plank.

En annan viktig del för att kunna fortsätta visa upp en stabil tillväxt är att locka till sig kvinnliga kunder. Något som gått bra hittills och idag växer antalet kvinnliga konsumenter betydligt snabbare än de manliga.

– I år kommer vår totala försäljning riktad mot kvinnor att passera 1 miljard dollar. En milstolpe som vi är stolta över då det är en kategori som har en väldigt tuff konkurrens, säger Kevin Plank.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta