E-handel på arenan ska öka fotbollsklubbarnas intäkter

Premier League-klubbar som Chelsea, Manchester United och Arsenal ska vara bland de tio rikaste fotbollsklubbarna i världen. Den kommande säsongen ska dock biljettpriserna frysas för att locka fler besökare. Detta har gjort att klubbarna nu tittar åt e-handeln för att hitta nya intäktsströmmar.

Ledande fotbollsklubbar i England och Skottland rullar just nu ut breda WiFi-nätverk på deras fotbollsarenor. Dessa trådlösa nätverk skall öppna upp nya möjligheter för marknadsföring och e-handel.

Manchester City, Liverpool, Celtic och Rangers ska vara bland de första att bygga ut dessa trådlösa nätverk och ytterligare 15 Premier League-klubbar sägs vara på väg.

Annons

Bakom tekniken står bland annat Cisco och den kreativa byrån Sports Revolution. Josh Robinson, på Sports Revolution, säger att de nya nätverken kan öppna upp en mängd nya intäktskällor.

Som flaggskeppsbutiker

Företaget har levererat en lösning till Celtic där en app har tagits fram som skall leverera riktat innehåll till fans över de nya nätverken. Det pratas även om realtidsmarknadsföring där man ska jobba med den data som de nya nätverken kan samla ihop.

Klubbarna hoppas förstås kunna sälja saker till sina fans. Men Josh varnar samtidigt för att fansen inte är där för att shoppa.

- Om du tänker på flaggskeppsbutiker, där du har mycket säljande miljöer som är absolut dränkta i atmosfären, det är vad fotbollsarenorna är. Klubbar och deras partners måste dock vara medvetna om det faktum att fansen är på stadion för att titta på matchen, inte köpa produkter, när de skapar kampanjer över WiFi-nätverket, säger Josh Robinson.

 

Källa: MW, Warc

Annons
Annons