Annons

E-handeln är framtiden för fysiska butiker

E-handeln är framtiden för fysiska butiker

2012-10-30 09:10

Lågkonjunktur, ändrat konsumtionsbeteende och ökad konkurrens från bland annat e-handeln gör att den fysiska handeln står inför tuffa utmaningar. Två av de största utmaningarna utgör dock tillsammans lösningen där nyckeln till att lyckas är en multikanalsatsning där e-handel och fysisk handel samverkar.

En stor butiksyta fullproppad med produkter har under många år varit det som drivit detaljhandelns tillväxt framåt. Men nu ser det ut som att man behöver omvärdera det framgångsreceptet.

Enligt Jonas Arnberg, Konsultchef på HUI Research börjar nu konsumenterna tveka inför det tillvägagångssättet, ett enormt utbud kan till och med vara ett problem.
– Av de cirka 50 000 varor som exempelvis ICA erbjuder i sina stormarknader stoppar jag kanske 50 stycken i vagnen. De 49 950 andra varorna förvirrar mig mest, gör besöket tidskrävande och sänker dessutom handelns marginaler, säger Jonas Arnberg.

Mindre butiksyta och färre produkter

Trenden talar i stället för en utveckling mot mindre butiksytor när e-handelns tillväxt fortsätter. När en större del av konsumenternas inköp sker via nätet minskar behovet av fysisk detaljhandelsyta.

Det gör att man kan lägga mer fokus på bästsäljare i den fysiska butiken, hyllvärmarna kan man i stället låta kunden köpa på nätet.
– Tack vare en kombination av butik och nät kan den gamla 20/80-regeln skrotas. I en traditionell butikshandel står 20 procent av varorna för 80 procent av försäljningen. Det mesta i butiken står alltså för en liten del av försäljningen. Med hjälp av en satsning på näthandel kan handlare kapa 80 procent av sitt sortiment från butiken, säger Jonas Arnberg.

Mer fokus på shoppingupplevelsen

Ett sådant scenario möjliggör också ett helt annat fokus på shoppingupplevelsen. Bredare kundgångar och tydligare kundvarv gör att konsumenter inte behöver lägga lika mycket tid på att leta efter det som de är ute efter.

På det sättet kommer handlare se försäljningen stiga på den del av sortimentet som nu presenteras på ett helt nytt sätt, något som sannolikt kan leda till att omsättningen per kvadratmeter stiger kraftigt.
– Nyckeln till att lyckas med detta är att du har en strategi för din multikanalsatsning. Butik och nät har olika logiker och kräver logistiklösningar, organisationsförändringar och inte minst kunskap om konsumenten, säger Jonas Arnberg.

Källa: HUI

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2012-10-30 09:34

Det som Jonas Arnberg skrev i den där kolumnen är nog det mest ärliga som skrivits om traditionell handel vs ehandel på länge. Och det kommer HUI som har rätt bra koll på hur det ser ut.

GregerA
2012-10-30 11:53

Ja, det är en bra analys. Det handlar inte om antingen eller, utan om både och. Framgången ligger i att hitta den rätta mixen av ehandel och fysisk handel.

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta