E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

När Martin Björkman startade sin e-handel Otis Bikes 2016, fanns det en liten orostanke om att det skulle vara svårt att sälja det som tidigare varit en klassisk butiksproduk. Men den hypotesen satte de hål på direkt.

- Vår målgrupp är vana Internethandlare. Vill man testa hojen hemma och sedan skicka tillbaka den om det inte riktigt passar, får man gärna göra så. Dock har vi märkt att det är väldigt få som väljer att skicka tillbaka sin order, säger Martin Björkman, Otis Bikes grundare, till Ehandel.se.

Annons

Nu har de sedan start sålt cirka 500 cyklar, och Martin berättar att efterfrågan är en bra bit över förväntan. I år har de fyrdubblat sin omsättning från förra året, och siktar på 2-3 miljoner i omsättning 2019.

- Vi träffade rätt i tiden när Lifestyle-segmentet var på uppåtgång, och vi var snabbt på sociala medier för att etablera varumärket. Den stora efterfrågan har inte bara varit hos konsumenter utan också från andra varumärken som har velat samarbeta på olika sätt, vilket jag ser positivt på, berättar Martin Björkman.

"Ville ha mer än två hjul och en broms"

Cykelintresset har alltid funnits hos Martin, men allt började under tiden han var student och letade efter en billig och bra cykel som han skulle transportera sig runt på i Göteborg. 

- Jag pluggade vid tiden då idén så smått började gunga igång i mitt huvud. Jag letade efter en prisvärd hoj som gav lite mer än bara två hjul och en broms. En cykel som andades lifestyle med en go design och en skön känsla i varumärket.

I samband med en senare resa till USA blev hans idé ännu tydligare. Han träffade ett cykelbud, vid namn Otis, som berättade om den amerikanska cykelkulturen, vilket inspirerade honom ännu mer.

Ville skapa en känsla

När han kom hem, råkade han springa på en gammal vän på stan som visade sig jobba på ett investeringsbolag som satsar på startups av digital karaktär. Martin pitchade senare sin idé för bolaget, och efter det tog allt snabbt fart. Ungefär en månad senare lanserade han sin första hemsida och fick in omkring 100 förbeställningar. Cykelbudet Otis fick ge namn till Martins cykelmärke.  

- Cykelbranschen var, och är fortfarande, ganska konservativ och många märken lever på gamla meriter. Jag hittade ett hål och en efterfrågan på marknaden - på en cykel som kunde leva upp till den imagen som jag själv sökte.

Idag, två år senare, är investeringsbolaget ANNEVO delägare och bidrar med den digitala kompetensen som underhåller Otis-verksamheten.

Annons

- Vår ambition med Otis Bikes har alltid varit att skapa något mer än bara en cykel. I ett tidigt skede började vi skapa en känsla och gemenskap runt varumärket. Samarbeten tillsammans med andra varumärken har varit en nyckelfaktor.

De ska sick-sacka mellan fallgroparna

Idag finns det andra liknande konkurrenter på marknaden, men det är inget som skrämmer Martin. Det som gör dem unika är, enligt grundaren, deras design och kvalitét, samt att de är förmånligast i
pris samtidigt som de levererar cyklarna till kunderna oftast redan dagen efter. 

- Jag ser positivt på konkurrens, då det hjälper oss att sick-sacka mellan fallgropar och misstag som konkurrenter tidigare gjort. Konkurrensen pushar också en själv att hela tiden ligga steget före andra aktörer, med bättre produkter och framförallt vassare marknadsföring.

Planerar att lansera i Europa

Deras största utmaning hittils, har varit att hitta ett bra samarbete med rätt tillverkare. De ville hitta en som skulle ha kapacitet att leverera efter både kvalitet och tidspress. I början på 2018 flyttades hela produktionen till Krakow, i Polen, där de slutligen hade hittat sin leverantör. Nu är nästa steg att lansera och marknadsföra Otis Bikes i fler länder i Europa, och siktet ligger först på Tyskland och Holland. Martin berättar att de långsamt går över från att ha varit ett startup till ett etablerat bolag med fokus på fortsatt tillväxt, och ambitionen är att dubbla omsättningen varje år. 

Annons