Annons

E-handeln den röda tråden i nystartade Wellstreet Press Mikael Wintzell (t.v.) Sïmon Saneback (t.h.).

E-handeln den röda tråden i nystartade Wellstreet

2016-03-18 12:09

Tillsammans med ett globalt nätverk ska e-handelsentreprenörerna Mikael Wintzell och Sïmon Saneback hjälpa såväl nystartade som mogna bolag att göra färre fel och fler rätt.

Det är nog få i e-handelssverige som inte känner till Sïmon Saneback. Sedan han grundade sin första startup i 16-årsåldern har Sïmon bland annat drivit nätbutikerna TS och Stylepit. Han har även haft ett flertal ledande positioner, samt olika rådgivningsposter i företag som Hyper Island, Klarna och Bring.

Nu har han slagit sig samman med Mikael Wintzell, närmast från betalningsföretaget Klarna där han under de senaste fem åren har haft flera ledande positioner, senast som vice kommersiell chef. Tillsammans ska de nu med nystartade Wellstreet hjälpa både startups och mogna bolag att lyckas.

– Wellstreet är ett löst sammansatt affärsnätverk som fokuserar på att investera i, utveckla och skala tillväxtbolag. Storlek eller mognadsgrad är irrelevant för oss; alla verksamheter kan utvecklas, skalas bättre, växa mer, öka lönsamheten eller bli tydligare med sitt varumärke, säger Sïmon Saneback.

En plantskola för entreprenörer

Wellstreet, som är döpt efter företagets kontor på Brunnsgatan i Stockholm, är uppdelat i tre huvudområden:

1. The Lab, En plantskola för entreprenörer, startups samt mogna bolag som vill testa nya idéer och affärsmodeller. Här kan man även kan erbjuda såddinvesteringar upp till 500 000 kronor.

2. The Fuel, en investmentverksamhet som har kapacitet att gå in som enskild investerare eller i syndikat upp till 100 miljoner kronor.

Annons
Annons

3. The Gardener, en renodlad konsultverksamhet där man inte har något ägande i bolagen men erbjuder hjälp med interimsuppdrag, rekrytering, rådgivning, hjälp inför börsintroduktion, förvärv eller kommersiella strategier.

– Tanken är att ge entreprenörer och startups möjligheten att pröva sina vingar i ett labb som är ödmjukt inför att saker tar tid, kostar mer och ibland blir som man inte har tänkt sig, säger Sïmon Saneback och fortsätter:
– Men labbet är inte begränsat till startups – det finns utrymme för mognare bolag som vill göra spinoffs, testa nya affärsidéer, affärsmodeller samt jobba i en innovativ miljö under Wellstreets paraply.

Onlineindustrin är navet

Wellstreets primära fokus är konsumentfokuserade onlineverksamheter samt infrastrukturbolag inom nischade delar av e-handelskedjan. I sitt globala nätverk har man entreprenörer, affärsänglar, investerare och specialister med gedigen erfarenhet främst från onlineindustrin.

– Onlineindustrin kommer att vara navet och e-handeln den röda tråden som knyter samman våra portföljbolag, både direkt och indirekt, säger Sïmon Saneback.
– Det som utmärker Wellstreets nätverk är att vi har kompetenta och prestigelösa personer som är beredda att göra grovjobbet tillsammans med entreprenören eller ledningen för att förverkliga de planer vi hjälper dem att bygga. Inga "Fire-and-forget" och inga löpande timkostnader utan resultat. Vi bygger Wellstreets och våra intressenters framgång på exekvering – tillsammans mot nya höjder.

Ska skapa marknadsledare

Wellstreet har via sitt nätverk redan genomfört ett antal investeringar och antagit de första bolagen till sitt acceleratorprogram, The Lab. Vilka det rör sig om vill man inte avslöja i dagsläget men samtliga kommer att publiceras inom den närmaste tiden.

– Vi strävar efter att identifiera snabbväxande bolag som är skalbara och har potential att bli marknadsledare i sin vertikal. Vårt globala nätverk och operativa engagemang gör att vi ibland kan lyfta ett bolag genom att bara metodiskt applicera ett fåtal lärdomar.
– Många pratar om att göra entreprenörerna "investor-ready", vi gör bolagen "market ready". Vi vill skapa en marknadsledare av varje bolag vi går in i, säger Sïmon Saneback.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem