Annons

E-handeln den röda tråden i nystartade Wellstreet Press Mikael Wintzell (t.v.) Sïmon Saneback (t.h.).

E-handeln den röda tråden i nystartade Wellstreet

2016-03-18 12:09

Tillsammans med ett globalt nätverk ska e-handelsentreprenörerna Mikael Wintzell och Sïmon Saneback hjälpa såväl nystartade som mogna bolag att göra färre fel och fler rätt.

Det är nog få i e-handelssverige som inte känner till Sïmon Saneback. Sedan han grundade sin första startup i 16-årsåldern har Sïmon bland annat drivit nätbutikerna TS och Stylepit. Han har även haft ett flertal ledande positioner, samt olika rådgivningsposter i företag som Hyper Island, Klarna och Bring.

Nu har han slagit sig samman med Mikael Wintzell, närmast från betalningsföretaget Klarna där han under de senaste fem åren har haft flera ledande positioner, senast som vice kommersiell chef. Tillsammans ska de nu med nystartade Wellstreet hjälpa både startups och mogna bolag att lyckas.

– Wellstreet är ett löst sammansatt affärsnätverk som fokuserar på att investera i, utveckla och skala tillväxtbolag. Storlek eller mognadsgrad är irrelevant för oss; alla verksamheter kan utvecklas, skalas bättre, växa mer, öka lönsamheten eller bli tydligare med sitt varumärke, säger Sïmon Saneback.

En plantskola för entreprenörer

Wellstreet, som är döpt efter företagets kontor på Brunnsgatan i Stockholm, är uppdelat i tre huvudområden:

1. The Lab, En plantskola för entreprenörer, startups samt mogna bolag som vill testa nya idéer och affärsmodeller. Här kan man även kan erbjuda såddinvesteringar upp till 500 000 kronor.

2. The Fuel, en investmentverksamhet som har kapacitet att gå in som enskild investerare eller i syndikat upp till 100 miljoner kronor.

Annons
Annons

3. The Gardener, en renodlad konsultverksamhet där man inte har något ägande i bolagen men erbjuder hjälp med interimsuppdrag, rekrytering, rådgivning, hjälp inför börsintroduktion, förvärv eller kommersiella strategier.

– Tanken är att ge entreprenörer och startups möjligheten att pröva sina vingar i ett labb som är ödmjukt inför att saker tar tid, kostar mer och ibland blir som man inte har tänkt sig, säger Sïmon Saneback och fortsätter:
– Men labbet är inte begränsat till startups – det finns utrymme för mognare bolag som vill göra spinoffs, testa nya affärsidéer, affärsmodeller samt jobba i en innovativ miljö under Wellstreets paraply.

Onlineindustrin är navet

Wellstreets primära fokus är konsumentfokuserade onlineverksamheter samt infrastrukturbolag inom nischade delar av e-handelskedjan. I sitt globala nätverk har man entreprenörer, affärsänglar, investerare och specialister med gedigen erfarenhet främst från onlineindustrin.

– Onlineindustrin kommer att vara navet och e-handeln den röda tråden som knyter samman våra portföljbolag, både direkt och indirekt, säger Sïmon Saneback.
– Det som utmärker Wellstreets nätverk är att vi har kompetenta och prestigelösa personer som är beredda att göra grovjobbet tillsammans med entreprenören eller ledningen för att förverkliga de planer vi hjälper dem att bygga. Inga "Fire-and-forget" och inga löpande timkostnader utan resultat. Vi bygger Wellstreets och våra intressenters framgång på exekvering – tillsammans mot nya höjder.

Ska skapa marknadsledare

Wellstreet har via sitt nätverk redan genomfört ett antal investeringar och antagit de första bolagen till sitt acceleratorprogram, The Lab. Vilka det rör sig om vill man inte avslöja i dagsläget men samtliga kommer att publiceras inom den närmaste tiden.

– Vi strävar efter att identifiera snabbväxande bolag som är skalbara och har potential att bli marknadsledare i sin vertikal. Vårt globala nätverk och operativa engagemang gör att vi ibland kan lyfta ett bolag genom att bara metodiskt applicera ett fåtal lärdomar.
– Många pratar om att göra entreprenörerna "investor-ready", vi gör bolagen "market ready". Vi vill skapa en marknadsledare av varje bolag vi går in i, säger Sïmon Saneback.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Annons
Annons
Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Inför årets jul lanserar e-handlaren Skincity en julkalender som ska säljas i begränsad upplaga.

Annons
Annons

Henrik Sellberg blir chef för Avensia i Lund

Lämnar Capgemini för jobbet som utvecklingschef hos Avensia.

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Studentapan lanserar ett

Studentapan lanserar ett "Airbnb" för studenter

Studentföretagets nya plattform ska göra det enklare för privatpersoner att hyra ut lediga lägenheter och rum till studenter.

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Kina står nu för nästan hälften av världens e-handel som i år väntas nå 1,9 biljoner dollar, en siffra som ökar till 4 biljoner år 2020.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem