E-handeln driver fram ökad efterfrågan på take away

Enkelheten i att beställa mat på nätet och ett ökat antal betalningsalternativ har gett take away-maten en rejäl boost, enligt en ny rapport.

100 miljarder dollar. Så mycket väntas amerikanerna lägga på take away-mat år 2020, enligt rapporten “Global Delivery and Takeaway Food Market 2016-2020”, som görs av statistikföretaget MarketResearchreports.biz. Summan är resultatet av en nästan 2,5-procentig årlig ökning under prognosperioden.

Och enligt författarna till den 64 sidor tjocka luntan råder det ingen tvekan om vad det är som driver utvecklingen i take away-branschen.

Annons
Annons

Blomstrande E-handeln bakom tillväxten

Den globala leverans- och take away-marknaden drivs främst av den blomstrande e-handeln. Detta kan tillskrivas en mängd olika faktorer, inklusive internets ökade integrering, förenklade betalningslösningar för online-köp samt den ökande användningen av smartphones, skriver rapportförfattarna.

En annan trend som noterats är den ökade efterfrågan på hälsosamma och näringsrika måltider, även hos snabbmatsrestaurangerna. Numera kan man på många ställen således välja sallader och färska jouicer som take away, vilket breddat marknaden ytterligare.

Fragmenterad marknad

Slutligen konstaterar rapporten att take away-marknaden till sin natur är väldigt fragmenterad, då både små och stora aktörer verkar inom den. Detta gör att marknaden erbjuder konkurrenskraftiga priser så väl som nyskapande produkter och tjänster, vilket i längden ökar kvaliteten på maten. Behovet av skräddarsydda menyer och tjänster ökar helt enkelt i och med den hårda konkurrensen som take away-företagen verkar inom.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!