”E-handeln fortsätter att växa med höga tillväxttal”

Nya e-handelslagret igång.

Konkurrensen inom apoteksmarknaden på nätet blir allt tuffare, men hittills verkar det finnas en efterfrågan som kan möta utbudet. I dag meddelar Apoteket AB att deras kärnverksamhet, det vill säga försäljning till konsumenter, har ökat med tio procent under årets andra kvartal.

Miljontapp i resultatet

Det räckte i och för sig inte till för att nå över förra årets siffra, men hjälpte ändå Apoteket till en total omsättning för kvartalet på över fem miljarder kronor. Rörelseresultatet landade samtidigt på 145 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 193 miljoner samma period året innan.

Annons

- Såväl e-handeln som försäljningen via apotek utvecklades positivt. I linje med vad som tidigare kommunicerats minskar omsättningen på vård- och företagsmarknaden till följd av avtal som avslutades under fjolåret, skriver företaget i sin rapport.

Som en del av sin satsning på en växande e-handel, valde Apoteket tidigare i år att göra om hela sin e-handelslogistik. Sedan tidigare hade företaget två lager i Falun respektive Hässleholm, men de försvann till förmån för en TPL-aktör utanför Stockholm.

LÄS ÄVEN: E-handelslager till salu när Apoteket AB satsar på TPL

"Satsningen central för vår e-handel"

Nu har det nya logistikcentret varit i drift sedan i mars.

- Förstärkta logistiklösningar och enklare handel har varit i fokus när vi under våren byggt vår nya logistikpunkt, DA Stockholm. Satsningen är central för vår e-handel framåt. Den har varit kostnadsdrivande, men i linje med plan, skriver Apotekets vd Ann Carlsson i en kommentar till kvartalsrapporten.

Under det senaste kvartalet har Apoteket dessutom öppnat två fysiska apotek, och företaget beskriver en kombination av apotek och e-handel som vägen framåt. Men av allt att döma ses e-handeln som en viktig del av Apotekets verksamhet.

- E-handeln fortsätter att växa med höga ökningstal för försäljningen av såväl förskrivna läkemedel som övriga apoteksprodukter. Sammantaget är Apotekets kärnverksamhet stark och vi följer vår långsiktiga strategi att driva tillväxt i marknaden, skriver Ann Carlsson.

Annons
Annons