Annons

E-handeln fortsätter växa och nu väntar en rekordjul

E-handeln fortsätter växa och nu väntar en rekordjul

2013-11-12 09:58

Det är fortsatt bra drag i den svenska näthandeln inför julen. Under årets tredje kvartal växte e-handeln med 13 procent, jämfört med samma period förra året. Och med en stark julhandel på nätet uppskattas tillväxten bli hela 18 procent när året ska summeras.

Under årets andra kvartal visade e-handeln upp en imponerande tillväxt på 19 procent, jämfört med samma period 2012. Riktigt lika bra blev det inte under det tredje kvartalet men tillväxten nådde ändå hyfsade 13 procent.

Det betyder att e-handelns försäljning ökat med 17 procent hittills i år, vilket är fyra procentenheter mer än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan. Det enligt e-barometern som presenterades idag, och nu tror man att en stark julhandel är att vänta. Något som betyder att tillväxten kan bli hela 18 procent när året ska summeras.
– Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna har vi stärkt upp våra postombud och våra brevbärare förbereder sig på att dela ut allt fler julklappar i hushållens brevlådor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Allt fler handlar på nätet

En allt större andel av svenskarnas julklappsinköp sker via nätet och det mesta tyder på att det blir nytt rekord för e-julhandeln i år igen. Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för 16 miljarder kronor i år totalt, och enligt e-barometern kommer drygt 25 procent av dessa inköp ske på nätet.

Något som betyder att mer än 2,5 miljoner svenskar under de närmaste veckorna kommer att handla sina julklappar på nätet för i genomsnitt cirka 1600 kronor. För ett år sedan angav 34 procent att de skulle e-handla julklappar, i år är andelen 38 procent.

De konsumenter som anger att de ska e-handla julklappar i år uppskattar att de i genomsnitt kommer att spendera ungefär 40 procent av sitt totala julklappsinköp på nätet. De julklappar som klart flest konsumenter handlar på nätet är böcker, följt av kläder, filmer och leksaker.
– Allt fler konsumenter ser fördelar med att e-handla sina julklappar. Köpupplevelsen på Internet blir allt mer lik den i butik, men på Internet slipper du trängseln i julruschen, utbudet är större, det är lättare att jämföra produkter och du kan få julklapparna levererade hem till din brevlåda eller ett postombud nära ditt hem, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
E-barometern ges ut av av PostNord i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. Hela årsrapporten finner ni här (.pdf).


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kocken
2013-11-12 11:34

Har inte läst igenom hela rapporten. Men om man ska gå på de Postanställda som hämtar paket hos oss. Så är de oroliga för årets julhandel. Hur alla ombuden ska få plats och att de kommer att bli tvugna att köra ut post på Julafton.

Annons
Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk e-handelsbutik

"Ett självklart steg i Sveas digitala transformation".

Annons
Annons
PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Räknar med 900 000 paket under helgen.

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Ska satsa på teknisk innovation.

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Födelsedagspresenten: En miljözon i Morgongåva.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Bockasjö får ännu ett e-handelsuppdrag.

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> öppnar sin första mode-popup

E-handelsjätten öppnar sin första mode-popup

Första modesatsningen i den fysiska världen.

Annons
Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

1
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta