E-handeln fortsätter växa och nu väntar en rekordjul

Det är fortsatt bra drag i den svenska näthandeln inför julen. Under årets tredje kvartal växte e-handeln med 13 procent, jämfört med samma period förra året. Och med en stark julhandel på nätet uppskattas tillväxten bli hela 18 procent när året ska summeras.

Under årets andra kvartal visade e-handeln upp en imponerande tillväxt på 19 procent, jämfört med samma period 2012. Riktigt lika bra blev det inte under det tredje kvartalet men tillväxten nådde ändå hyfsade 13 procent.

Det betyder att e-handelns försäljning ökat med 17 procent hittills i år, vilket är fyra procentenheter mer än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan. Det enligt e-barometern som presenterades idag, och nu tror man att en stark julhandel är att vänta. Något som betyder att tillväxten kan bli hela 18 procent när året ska summeras.

Annons
Annons

– Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna har vi stärkt upp våra postombud och våra brevbärare förbereder sig på att dela ut allt fler julklappar i hushållens brevlådor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Allt fler handlar på nätet

En allt större andel av svenskarnas julklappsinköp sker via nätet och det mesta tyder på att det blir nytt rekord för e-julhandeln i år igen. Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för 16 miljarder kronor i år totalt, och enligt e-barometern kommer drygt 25 procent av dessa inköp ske på nätet.

Något som betyder att mer än 2,5 miljoner svenskar under de närmaste veckorna kommer att handla sina julklappar på nätet för i genomsnitt cirka 1600 kronor. För ett år sedan angav 34 procent att de skulle e-handla julklappar, i år är andelen 38 procent.

De konsumenter som anger att de ska e-handla julklappar i år uppskattar att de i genomsnitt kommer att spendera ungefär 40 procent av sitt totala julklappsinköp på nätet. De julklappar som klart flest konsumenter handlar på nätet är böcker, följt av kläder, filmer och leksaker.

– Allt fler konsumenter ser fördelar med att e-handla sina julklappar. Köpupplevelsen på Internet blir allt mer lik den i butik, men på Internet slipper du trängseln i julruschen, utbudet är större, det är lättare att jämföra produkter och du kan få julklapparna levererade hem till din brevlåda eller ett postombud nära ditt hem, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

E-barometern ges ut av av PostNord i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. Hela årsrapporten finner ni här (.pdf).

Källa: Press

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!